Szorongás – hogyan győzd le?

Szerző:

Amikor a félelmek fojtogatnak

A szorongás, fojtogató félelmek képesek elhatalmasodni rajtunk. Ez kihat a hangulatunkra, teljesítményünkre, az életünkre. Mi a kiút a szorongásból? Mik a szorongás tünetei, és okai?

Szorongás Amikor a félelmek fojtogatnak

Mi pontosan a szorongás?

A szorongás fogalma

A szorongás: az érzékelt fenyegetésre adott normális válaszreakciónk.

A szorongást akkor tekintjük a normálistól eltérőnek, ha olyan helyzetekben fordul elő, amelyeket az emberek többsége könnyedén megold.

A szorongás fajtái

A szorongás nagyon szerteágazó probléma lehet. Akkor van vele komolyabb gond, ha a tünetei ok nélkül, vagy fenyegetést nem jelentő helyzetekben következnek be.

A szorongás felnőtteknél jelentkezhet önállóan, vagy egy másik probléma részeként (pl. krónikus betegség miatt kialakult szorongás).

A szorongás fajtái Általános szorongás

Általános szorongás

Irreális, vagy eltúlzott szorongást, aggodalmat érzünk korábbi esemény(ek) hatására, és ez legalább 3 hónapja tart.

Generalizált szorongás

Olyan, nem speciális szorongásos állapot, mely folyamatosan jelen van, a felnőtt életének szinte minden mozzanatát befolyásolja. (Dr. Ranschburg Jenő)

Pánik

Egy vészhelyzetnek ítélt szituációra adott hirtelen reakció, mely félelmi és szorongási epizódokkal jár.

Poszttraumás stressz szindróma (PTSD)

Jellegzetes és tartós tünetekkel járó betegség.

Egy életveszélyes helyzet átélését követően a szervezet nem képes a normális működésre visszaállni.

Legtöbbször balesetek, erőszak, nemi erőszak után megjelenő tünet együttes.

Fóbia

Irracionális félelem tárgytól, állattól, helytől, tértől (tériszony, klausztrofóbia), személytől, társadalmi érintkezéstől (szociális fóbia, félelem a nyilvános beszédtől), természetben előforduló eseményektől (sötétség, mennydörgés, betegség, víz, stb.).

Kényszer

Akaratunk ellenére rendszeresen gondolatok, képek „törnek be” a tudatunkba, melyektől képtelenek vagyunk szabadulni. Ez a kényszeres gondolkodás.

Illetve valamilyen cselekvéssort kell újra és újra végrehajtanunk, melyet nem akarunk, de mégis tennünk kell. (Dr. Ranschburg Jenő)

A szorongás fizikai tünetei

Szorongás tünetei

  • Álmatlanság
  • Gyomorfájás
  • Gyakori fejfájás
  • Szív környéki fájdalom
  • Félelemérzet, pesszimizmus
  • Idegesség, feszült lelkiállapot.

A szorongás oka a mindennapi életben

A stresszes helyzetekben a szervezetünk jelez, hogy készen álljunk egy-egy kihívásra.

Ha úgy érezzük, hogy a kihívások nagyobbak, mint amivel meg tudunk birkózni, elkezdünk félni, aggódni.

Ha ez túl sokáig fennáll, az egyszerű félelmek szorongássá (állandósult félelemmé) alakulnak. Ez bizonyos mértékig elfogadható, és egy-egy élethelyzetben mindenkivel előfordulhat.

A szorongás azonban akkor jelentkezik, ha a félelmeink annyira elhatalmasodnak rajtunk, hogy nem tudunk velük megküzdeni, nem tudjuk elengedni őket. Újra és újra visszatérnek, és akadályozzák a normális mindennapi tevékenységeinket.

A szorongás kismértékben akár inspiráló lehet, míg az erősebb félelmek hatására fokozatosan kikerül az irányítás a kezünk közül.

A szorongás átveszi a hatalmat, és a viselkedésünket úgy irányítja, hogy minél gyakrabban elkerüljük a számunkra félelmetes helyzeteket.

A szorongás és az elkerülő magatartás összefüggése

A belső félelmeink, szorongásunk hatására az elkerülő viselkedés felerősödik.

Logikusan tudjuk, hogy nem lenne szabad meghátrálnunk, mondjuk egy nyilvános beszédtől, de a félelmeinkre nem lehet logikusan hatni. Azok csak jönnek, és nem akarnak elmúlni.

Ennek az elkerülő magatartásnak hosszú távú következményei vannak. Inkább hagyjuk, hogy beszűküljenek a lehetőségeink, mert a félelmünk tárgyával képtelenek vagyunk szembenézni.

Például:

  • lépcsőn megyünk fel az ötödikre, mert nem merünk beszállni a liftbe,
  • nem vállalunk el egy munkát, mert nem merünk buszra, vagy metróra szállni az utazáshoz,
  • félünk társaságba menni, mert túl sok ember előtt kellene megszólalnunk.

A félelem tárgyától fokozottan ideges állapotba kerülünk. Még kellemetlenebb, hogy a családunknak is alkalmazkodnia kell a szorongásunkhoz. Például: mindenhova autóval kell valakinek vinnie, vagy helyettünk kell bevásárolnia, mert félünk kilépni az ajtón.

A képességeink nem tudnak kibontakozni, mert a szorongás nem engedi, hogy megtegyük, amit valójában szeretnénk.

Mit kezdhetünk felnőttként a szorongással?

Azt már biztosan érzed, hogy a szorongás milyen mértékben hátráltat a mindennapi életben. Azt is megtapasztaltad, hogy logikusan nem lehet a félelmekre hatni.

„Hiába mondják mások, hogy ne féljek, ez ilyenkor elkerülhetetlen!”

Olvashatsz, gyakorolhatod a különböző relaxációs módszereket, amik csökkentik a szorongást:

  • Sport, futás, kirándulás, stb.
  • Relaxáció,
  • Jóga, meditáció,
  • Zene, hobbi, alkotás.

De azt is biztosan érezted már, hogy a félelmek gyökere, mélyebb oka nem változott, inkább átmeneti nyugalmat sikerült elérned.

Mi a probléma a szorongás átmeneti oldásával?

Mi a probléma a szorongás átmeneti feloldásával?

Bár időről időre sikerül nyugalmat elérned, ez a nyugalom mégis átmeneti marad, mihelyt újra kritikus helyzetbe kerülsz.

Gondolatban már le tudod játszani, hogy felszállsz a metróra, vagy beszállsz egy liftbe, de amikor odakerülsz, mégis inadba száll a bátorságod. Elméletben már tudod, hogy elengedheted a szorongásod, a gyakorlatban mégsem megy. Vagy elmúlnak ugyan a félelmeid, de enyhébb formában még mindig visszatérnek.

Ha a szorongást végérvényesen és tartósan szeretnéd rendezni, olyan eszközökre van szükséged, amik a szorongásod mélyebb lelki okait, vagy az eredeti kiváltó traumát képesek oldani.

Oldd fel a szorongásod végérvényesen!

Oldd fel a szorongásod végleg!

Ha végérvényesen megszabadulsz a szorongásodtól, visszanyerheted a korábbi szabadságod gondolatban, érzelmekben, és fizikailag is! Képes leszel újból tiszta fejjel, félelmek nélkül döntéseket hozni, és cselekedni.

A szorongásnak rengeteg kiváltó oka lehet. Akár generalizált szorongással küzdesz, akár pánikbeteg vagy, akár a nyilvános beszéddel gyűlik meg rendszeresen a bajod, mindegyik kialakulásához konkrét események járultak hozzá.

Néha olyan eseményekről van szó, amelyek a nagytöbbség számára nem jelentettek kihívást, neked mégis nehéz volt megküzdeni velük. (Például ha rettegsz a nyilvános beszédtől, lehet, hogy vannak megalázó emlékeid általános iskolai felelésekről.)

Ezek a szorongást kiváltó okok mindig egyediek, csak Rád jellemzőek.

Éppen ezért az általános jó tanácsok, mint:

„Pihenj többet!”

„Vedd könnyebben a főnököd!” 

„De hát ez nem is olyan félelmetes, ne viccelj már!” 

nem működnek.

Mert a szorongást kiváltó eredeti traumáknak semmi köze a főnökhöz, a pihenéshez, vagy a lifthez.

Az EFT tanácsadások során azonban rávezető kérdésekkel, és tudatos befelé figyeléssel pontosan meghatározhatók azok a helyzetek, személyek, események, melyek kialakították a szorongásod.

És nemcsak jól meghatározhatók, hanem az EFT segítségével azonnal oldhatók is! Így a tanácsadásokon azonnal megkönnyebbülés érhető el a szorongásoddal kapcsolatban, úgy, hogy a legfontosabb kiváltó okokat kezeljük.

Az EFT (Érzelmi Felszabadítás Technikája) jótékony hatását már az első alkalommal tapasztalni fogod, teljesen biztonságos környezetben, az eredeti traumák, események mély átélése nélkül.

A szorongás kezelhető, tudd meg, hogyan!

Belegondoltál már?

  • Milyen munkát vállalhatnál, ha már nem korlátozna a szorongásod?
  • Mennyivel feljebb léphetnél a ranglétrán, ha mernél nyilvános beszédeket, előadásokat is vállalni?
  • Milyen messzire utazhatnál szabadidődben, ha már nem félnél annyira egy-egy közlekedési eszköztől (autó, vonat, repülő)?
  • Mennyi kellemetlenségtől szabadulnál meg, ha már be mernél szállni egy liftbe, vagy le mernél menni a boltba?
  • Hogyan változna a családi életed, a hangulatod, ha már nem állandóan azon kéne szabadkoznod, miért félsz olyasmitől, ami a többiek számára természetes?

Ha úgy érzed, a szorongásod már épp elég kellemetlenséggel járt, és nem akarod, hogy a családodra is több „ragadjon” ebből a nyomasztó állapotból, akkor talán már van igényed arra, hogy a szorongásod végérvényesen a múlté legyen.

Tapasztald meg, hogyan tudsz gyors, tartós és örömteli változásokat elérni, hogy kiegyensúlyozott, békés, boldog család tagjaként élhess!

A legnagyobb ajándékot azzal adjuk gyermekeinknek, ha mi magunk RENDBEN VAGYUNK.

Mennyire érzed jól magad a bőrödben?

Hasznos kérdések és válaszok

Úgy érzem, hogy nem tudok átlendülni a saját szorongásomon, mintha újabb, és újabb tünetek jönnének a felszínre, hogyan tudom megerősíteni magam?

A szorongás a belső félelmeid következménye. Minden egyes tünet gyakran ugyanannak a problémának egy másik oldala. Tehát nem a tünetekkel kell dolgoznod, hanem a tünetek alatt megbújó mélyebb lelki okkal. Ilyenek, mint: félek, hogy nem fognak szeretni, elfogadni, nem érzem magamat biztonságban, kontrollvesztés, halálfélelem…

A szorongásaim között nagyon magas szinten van a szeretteim elvesztésétől való félelem, hogyan győzzem le?

A szeretteid elvesztésétől való szorongás leggyakoribb okai: veszteség a gyerekkorodban, családodban, gyerekvállalás, szülés, betegség során. De sok esetben az is elég, ha ezt valahol megtapasztaltad, hallottad, és beindította a benned szunnyadó szorongást. Ezeket feldolgozva el tudod engedni ezt a félelmet is.

Rettegek az anyagi létbizonytalanságtól, pedig elvileg nem lenne rá okom, hogyan kezeljem a helyzetet?

Az alapokot keresd, ami miatt kialakult a létbizonytalanságtól való félelem, és erre dolgozz. Általában a családban megjelenő tanult minták (szülők, nagyszülők félelme), vagy gyerekkorban szülők anyagiak miatti veszekedése, de a történelem viharai, vagy egyéni tönkremenetelek, tékozlások (szerencsejáték, alkohol) után bekövetkezett krízishelyzetek okoznak akár generációkon keresztülívelő félelmeket.

Gyerekkorom óta szorongós, és félénk voltam, szeretnék ezen változtatni, hogyan tegyem?

A felnőttkori szorongások 80%-a gyerekkorból jön. Az ott megalapozott hiedelmek, traumák okozzák. Ezeknek a hiedelmeknek a feldolgozásával, félelmek elengedésével az önbizalmad jelentősen növekedni, a szorongásod pedig csökkenni fog.

Kisfiúként is sokat szorongtam, megpróbáltam elrejteni, nem szeretném, ha a gyerekeim is ezzel küzdjenek, hogyan segíthetek nekik?

A félelmeid elnyomása kisgyerekként még hatékony eszköz volt, valószínű nem is volt más választásod. Viszont felnőttként úgy tudsz segíteni a gyerekeden, ha feldolgozva a félelmeidet, arra tanítod őt, hogy a félelmekkel nincs semmi baj, a feldolgozásuk meg erőt ad.

Kérj időpontot Felnőtt tanácsadásra!

Választ, megoldást, kiutat keresel? A jelenlegi helyzetből nem tudod merre tovább szülőként, társként? Tanácstalan vagy?

Jelentkezz Felnőtt tanácsadásra!

Mennyire érzed boldognak magad? – teszt

Teszteld le a saját lelkiállapotod az egyéni boldogságteszt segítségével!

Mennyire vagy boldog a párkapcsolatodban? – teszt

Teszteld le a saját párkapcsolatod a párkapcsolati boldogságteszt segítségével!

Mennyire boldogok a gyerekeid? – teszt

Teszteld le a gyereked lelki állapotát a gyerek boldogságteszt segítségével!

Mekkora az összhang a családodban?

Teszteld le a családod lelki állapotát a családi boldogságteszt segítségével!

Lájkolj minket!

Stresszcsökkentő videóink

Nézd meg a Családbanutazunk Videó csatornáját is!

YouTube csatorna