Hogyan vegyük rá a gyereket a tanulásra digitális környezetben?
Működő recepteket kapsz a digitális oktatás kezelésére szülőként. Nem kell, hogy a szülő gyerek kapcsolat rovására menjen, hogy otthon kell tanulni!
A cikkben szó lesz a digitális oktatás kihívásairól, átvesszük az összes olyan helyzetet, amiben szülőként nehézségeid támadhatnak, és azokra kínálunk használható javaslatokat. Emellé kapsz még 52 PROFI tippet az otthontanulás hatékony kezelésére.
Tartalomjegyzék
[lwptoc]
Kihívások a digitális oktatás és az otthoni munkavégzés miatt
Miért komoly kihívás bármelyik szülőnek az otthontanulás levezénylése?
A járványhelyzet miatt sok szülő kényszerül arra, hogy otthonról oldja meg a munkáját, miközben a gyerek tanulásában is segítenie kell.
Ideális esetben rendelkezel egy kis pedagógusi vénával, és közben nem okoz gondot a megélhetés sem. Lehetőséged van arra, hogy ne kelljen bemenned a munkahelyre, otthonról dolgozz, és talán még a munkahelyed is családbarát.
De ki az ma Magyarországon, aki annyita mázlista, hogy ilyen helyzetben van?
Valószínű elenyésző kisebbség.
Szükség van mindkettőtök fizetésére, vagy egyedül neveled a gyereket, égen-földön nincs segítséged. Hab a tortán, ha olyan helyen dolgozol, ahova be kell járnod, és közben a gyerekeket se hagyhatod magukra.
Ez teljesen lehetetlen küldetés, kivéve, ha magadban átértékeled a helyzetet: nem vagy pedagógus, a nap csak 24 órából áll, és a gyerek(ek) oktatása, még ha nagyon fontos is, akkor sem mehet a szülő-gyerek kapcsolat rovására.
Miért kihívás a digitális oktatás a gyerekeknek?
A gyerekek oktatása a legtöbb helyen nem a személyes motiváció táplálásán, vagy a tudás szeretete iránti igények feltámasztásán alapul.
A gyerekeket így, vagy úgy minősítik, feltételrendszerek közé szorítják, amik között teljesíteniük kell. Ha pedig nem hozzák az elvárt szintet, akkor valamilyen módon hátrányba kerülnek.
Sajnos úgy tekintenek a gyerekekre, mint egy tölcsérre, amibe bele kell passzírozni az előírt tananyagot.
Ennek a kiszolgálórendszere az iskola, és a tanárok. Természetesen iskola, és iskola, illetve tanár, és tanár között jelentős különbségek vannak, számtalan pozitív példával.
De egy ilyen típusú rendszer azt éri el, hogy a gyerekek belső motiváltságát külső motivációra cserélje: jobb jegy, jobb iskola, jobb megélhetés…
A digitális oktatás, otthontanulás a gyereknek azt is jelentheti, hogy szabadság van. Nincs rajta kényszer, hogyan viselkedjen, hogyan üljön, hogyan hallgasson, hogyan tanuljon. Mert a családban kevésbé kell megfelelni a külső elvárásoknak. Különben sem látják annyit a tanárok, a barátok, az osztálytársak. (És még koránkelni, vagy felöltözni sem kell úgy, mintha rendszeresen iskolába járnának.)
De a tananyaggal azért mégis haladni kell közben, vissza kell küldeni a házi feladatokat, stb. Tehát az elvárások ugyanúgy jelen vannak, még akkor is, ha a gyereknek nem kell iskolába mennie.
Milyen gyerekeknél szembesül a szülő komolyabb kihívásokkal digitális oktatás esetén?
1. Első osztályos a gyereked
Nekik és velük a legnehezebb, mert még nem szoktak bele a tanulásba, nem tudják, hogyan kell tanulni. Ők igazából még nagyra nőtt óvodások, akiknek minden új (lett volna) az iskolában.
Ha a te gyereked most kezdte az iskolát, akkor lehetőséged van arra, hogy az egész formális iskolai élet élén egy kicsit tompíts, és elmagyarázd neki, miért fontos tanulni, hogy megőrizd a belső motivációját.
2. Alsó tagozatosok
Egy alsó tagozatos több odafigyelést, babusgatást igényel.
Ha a gyereked okos, akkor pillanatok alatt elsajátítja az anyagot. Az iskolában lehet, hogy emiatt még unatkozott is.
Ha több odafigyelést igényel, akkor a napi tanulással töltött időt osszátok szét több, kisebb szakaszban egész napra, ezzel egyszerre csökkentve a gyerek terheit, és a tiéd is.
3. Nem diagnosztizált tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek
- Nehezen megy a számolás, még az ujjait használja?
- Vagy keveri a betűket?
- Az írásképe szétesett, füzete tömve van helyesírási hibákkal?
- Nehezen tudja a figyelmét koncentrálni?
Ilyenkor jó eséllyel gyanakodhatsz arra, hogy a gyereked tanulási nehézségekkel küzd.
A tanulási nehézségek nem fognak csak attól elmúlni, hogy többet gyakoroltok, sőt csak növelni fogod a gyerek ellenállását.
4. Diagnosztizált tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek
Ha a gyereked diagnosztizáltan diszlexiás, vagy diszkalkuliás, diszgráfiás, akkor szinte biztos, hogy a tanulási motivációja minimális.
Éld bele magad az ő helyzetébe!
Neki dupla annyi idő a leckeírás, a tanulás, és még gyerek, aki szeretne játszani.
De a digitális oktatás során ahelyett, hogy az előírt anyagot akarnád a fejébe verni, lehetőséged van az önbizalma növelésére, amit az iskolában valószínű kisebb eséllyel kap meg.
Ebben az időszakban kevésbé kell rettegnie attól, hogy a többiek kinevetik, mert „bénán” olvas, rosszul számol, esetleg helytelenül ír. Tehát akut problémakezelés helyett lehet építkezni, és kisebb szakaszokban gyakorolni, amivel több önbizalomra tehet szert végül.
5. Többgyerekes családok gyerekei
Ha kicsi a korkülönbség a gyerekeid között, akkor nemcsak a lecke, és a követendő feladat sok (neked), de még a figyelmedért is képesek közelharcot vívni.
Kiutat jelenthet az, ha nem csak te viszed a két, három gyereked digitális oktatásának a terhét, hanem kezdetektől fogva arra tanítod őket, hogy vállalják a felelősséget a saját feladataikért, és ha lehet, minél többet végezzenek el önállóan, a te egyre csökkenő támogatásoddal.
Így a digitális oktatás jó lehetőséget is ad arra, hogy a „koronás” időszakból valami hasznosat taníts nekik a felelősségről és önállóságról.
6. Örökbefogadott gyerekek
Az örökbefogadott gyerekekben, amíg fel nem dolgozzák a hozott lelki terhüket, sokszor ott motoszkál a „kisördög”, aki folyamatosan kihozza belőlük a „rosszabbik énjüket”.
Nehezen tudnak koncentrálni, nem mindig motiváltak, sokan tanulási nehézséggel küzdenek, és folyamatosan a figyelmedért harcolnak.
Csak úgy tudod túlélni a digitális oktatást velük, ha az elvárásaid a gyerek szintjéhez igazítod.
7. Számítógépes játékfüggő gyerekek
Ők a tanárnál biztosan járatosabbak a digitális világban. Ezért ha akarják, könnyen átverik a tanárt, vagy akár téged is.
De akkor követed el a legnagyobb hibát, ha a számítógépes játékot ellenségként kezeled. Mert ezzel csak a gyerek haragját vonod feleslegesen magadra, és még nehezebb lesz vele a digitális oktatás kihívásait megugrani.
8. Figyelemzavarral küzdő gyerekek
Ha figyelemzavaros a gyereked, akkor a digitális oktatás során tuti szembesülsz azzal, ami a tanárt napi szinten kiborítja: a gyereked képtelen figyelni az órán.
Nála a tanulás csak úgy lehet eredményes, ha a koncentráló képességéhez igazítod a tanulást, és kis szakaszokban (akár öt perces szakaszokban) haladtok előre.
9. Egyéb családi problémákkal küzdő gyerekek
Ha össze van zárva egy család, a megoldatlan, szőnyeg alá söpört problémák is felerősödnek.
Ahol mindennaposak a veszekedések, vagy épp a feszültségtől “a kés megáll a levegőben”, ott a gyerek se tud a tanulásra figyelni.
Ebben a helyzetben szülőként úgy érezheted magad, mint a hajós a viharos tengeren. De ahogy a hajósnak se az a dolga ilyenkor, hogy a körlet tisztaságára figyeljen, hanem a hajót kell megóvni az elsüllyedéstől, úgy a te feladatod is az, hogy a család túlélje a válságot, és csak ez után jöhet a többi digitális oktatással járó feladat.
Kik azok a szülők, akiket kihívás elé állít a digitális oktatás?
1. Egyszülős családok
Az összezártság felszínre hozza a problémákat, de arra is lehetőséget ad, hogy a gyerekeddel jobban összerázódjatok.
Érdemes elengedni a félelmed attól, hogy mi lesz a gyerekkel a suliban. Mert ez csak még jobban megnehezíti érzelmileg a helyzeted.
Ti így vagytok egy család, és erre összpontosíts elsősorban.
2. Papíron kétszülős, gyakorlatban egyszülős családok
Hiába vagy házas, ha a párod nem veszi ki a részét a közös munkából, nevelésből. Sokszor érezheted úgy, hogy minden a te nyakadba szakad, vagy úgy, hogy “nem is két gyereket nevelsz, hanem hármat”, a párodat is beleértve.
Csak úgy tudsz még a digitális oktatás okozta plusz feladatokkal is megbirkózni, ha kiállsz magadért.
Bevonni egy olyan társat, aki nem motivált, nagyon nehéz, és néha lehetetlen megúszni ezeket a helyzeteket balhék nélkül.
Profi tipp: Ne azt told keresztül a másikon, amit te akarsz. Inkább vedd rá arra, amit ő is meg tud és hajlandó csinálni, amire képesnek érzi magát. Lehet, hogy nem fog elmosogatni helyetted, de talán a matek lecke elmagyarázásában segíthet. Már ez is nagy segítség lehet a korábbiakhoz képest.
3. Ahol a szülők nem tudnak segíteni a gyereküknek
Ilyenkor nem az a baj, ha nem tudsz valami miatt segíteni a gyerekednek, hanem az, ha ezt a segítséget máshol sem kaphatja meg.
Ennek feloldására több lehetőség is van:
- megbízhatsz valakit, aki online korrepetálja a gyereked
- megkérheted erre a tanárát is
- de vannak ingyenes vagy fizetős alkalmazások is, amik szintén segíthetnek elmagyarázni az anyagot
- segíthetnek még a nagyobb testvérek, rokonok is online.
4. Megélhetési gondokkal küzdő szülők
Az alapvető, létfontosságú dolgokra koncentráljatok. Hogy legyen étel az asztalon, a rezsi és egyéb fontos dolgok ki legyenek fizetve.
Tégy meg mindent, hogy az anyagi gondokkal járó terhet ne add át a gyereknek.
Neki annyit mondhatsz, hogy most nehezebb a helyzet.
Kérdezd meg (akár kicsi, akár nagy), hogy mit gondol, miben tudna ő segíteni. Így ő is hasznosnak érzi majd magát.
Ilyenkor az is jólesik, ha egyedül megcsinálja a leckéjét, vagy elmosogat. Ne felejtsd el megdicsérni érte!
A digitális oktatás leggyakoribb nehézségei a szülők számára
1. Munka összeegyeztetése a gyerek digitális oktatásával
Azt senki se várja tőled, hogy egyszerre legyél a munka hőse, kiváló pedagógus, legyen időd a háztartásra, és magadra is. Na jó, lehet, hogy te azért elvárnád magadtól, akkor is ha lehetetlen, akkor is, ha jól tudod, hogy nem megy.
De fontos, ha ilyenkor valamelyik feladattal elakadsz, tudj másokkal egyeztetni.
Egyrészt információt gyűjteni, hogy mások hogyan csinálják.
Másrészt talán az otthoni munkavégzés is osztható másképp, mint hagyományosan. Talán be tudtok a munkahelyen is segíteni egymásnak, vagy akár tudjátok a műszakokat, egymásra épülő munkákat is egyeztetni aszerint, hogy ki mikor tud jobban a gyerekre és jobban a munkára figyelni.
Ha lehetőséged van, egyeztess a pároddal is. Vagy a volt pároddal. Még az is jobb, ha a másik online tudja a kisiskolást segíteni, mint ha sehogy.
2. Az elszigeteltség hatásainak semlegesítése
A bezártság nem mindenkire hat egyformán.
Alapszabályként azt lehet mondani, hogy az életedben, vagy a közös életetekben minél több dolgot elfojtottatok eddig, annál nagyobb valószínűséggel fogjátok szemben találni magatokat olyan feszültséggócokkal, amiket eddig elnyomtatok, és most valószínű robbanni fognak.
A bezártság tehát három oldalról gyakorol nyomást az összes családtagra:
- A le nem rendezett feszültségek felszínre kerülhetnek
- A barátok / kapcsolatok / a kontroll / a mozgás/ a természetközelség hiánya
- Az egyedüllét, kiszolgáltatottság érzése.
Az ilyen konfliktusokra a legjobb gyógyír az őszinte beszélgetés, és a régóta elnyomott feszültségek feloldása.
3. A koronavírus miatti félelmek oldása
Az előző hullám alatt sokan figyelték a vírusgrafikonokat, a vírussal kapcsolatos híreket. Mivel a csapból is ez fojt, ezért a félelmek is felerősödtek.
Az ismeretlen, halálos kimenetelű betegségektől való félelem elég ősi eredetű.
Magában hordozza a kontrollvesztést, a kiszámíthatatlanságot, bizonytalanságot is.
Nem egyszerű a gyerekedet minden szempontból megnyugtatni ilyenkor. De kulcsfontosságú, ha élhetővé akarjátok tenni az összezártságot.
4. Napi rutin megtartása (alvás, időben lefekvés, felkelés)
Te is tapasztaltad, hogy összefolytak a napok, a megszokott rendszeretek felborult a karantén idején. Ebbe könnyű belesüllyedni. Egyre később keltek, tovább maradtok fenn, és így tovább…
De a napi rendszeres tevékenységek fenntartása elengedhetetlen a szorongás, a stressz oldásához is.
5. Nem bírod rávenni a gyereked a tanulásra
Itt bizony kapaszkodnod kell, ez egész külön kihívást jelent a digtális oktatásban.
Nehéz, hogy egyszerre bírd cérnával, és motiválni tudd olyan anyagok megtanulásában, amiről te is tudod, hogy hosszú távon értelmetlen.
Szükséged lesz a tanulás átkeretezésére is. Azaz arra, hogy úgy közelítsétek meg együtt (vagy tudja ő ezt önállóan megtenni), hogy az érdekes is legyen számára.
Azt is megteheted, hogy játékos formában vegyétek át az anyagot, vagy legyen benne valami kihívás a gyerek számára.
6. A gyerek hisztizik leckeírás helyett
Az előző helyzet nehezebb változata.
Itt nemcsak a hisztik jelentenek kihívást, hanem az állandósuló játszmák is.
Ezeket a játszmákat kell tudatosítanod magadban, hogy később észrevedd őket, még mielőtt a gyerek belerángatna a hisztijével egy újabb veszekedésbe. Mert onnantól csak súlyosbodik a helyzet. Senki se nyer, de mindenki kikészül tőle.
7. Nem bírod lekötni a figyelmét
Nem minden gyerek képes egyformán koncentrálni.
Alkalmazzatok rövidebb tanulási periódusokat, és találjátok meg a gyerekkel közösen a saját tanulási ritmusát.
Lehet, hogy ez teljesen más lesz, mint egy általános tanóra hosszúsága.
8. Sokkal tovább tart megérteni neki az anyagot
Az ilyen helyzetekben valószínű, hogy az iskolában megszokott frontális oktatás (tanár a táblánál magyaráz, gyerek figyel és hallgatja), nem jön be a gyereknek.
Keressetek más módszereket, mert valószínű a te gyereked se butább, mint a többiek, csak más módon tanul.
Ha találtok ilyeneket, aznnak később is hasznát veheti majd a gyerek, nemcsak a digitális oktatás idején.
9. Ígérget, de nem tanul, helyette mást csinál
A kamutanulás esetén két választásod van.
Az első esetben a gyerek igazából már tudja az anyagot, csak te gondolod úgy, hogy még tanulnia kéne. Vagy az anyag nem annyira fontos, nincs akkora tétje. Ilyenkor nem biztos, hogy megéri feleslegesen vitába bocsájtkozni vele.
A második esetben, ha a gyerek azt állítja, hogy tanul, de nem tudja az anyagot, akkor büntetések helyett előre egyeztessétek, hogy ennek mi lesz a következménye számára.
Fontos, hogy a következmény arányos legyen a tettével, és adj esélyt neki a dolgok kijavítására.
10. Hamar elfárad, nem bírja a tempót
Kisebb szakaszokban gondolkodj.
Lehet, hogy így nem lehet egyszerre letudni a tanulást, de legalább te is tudsz mással foglalkozni, amíg ő tanul.
Vagy szünetként bedobhatod, hogy:
„Eddig én segítettem neked, most együtt megpucoljuk a sárgarépát a levesbe”.
51 tipp, hogy mindketten túléljétek az otthoni digitális oktatást
Javaslom, válaszd ki azokat a tippeket, amiket szívesen alkalmaznál a saját helyzetedben.
Ne ragaszkodj egy-egy megoldáshoz. Próbáljatok ki új dolgokat, váltogassatok a tippek között.
Esetleg később is visszatérhetsz erre az oldalra, ha kifogytál az ötletekből.
Túlélni az otthoni digitális oktatást – szülőknek
1. Tedd a tanítást vidámmá
Az agy sokkal jobban befogadja azokat a dolgokat, amikhez pozitív élmények társulnak. Például a szorzótábla tanulást össze lehet kötni egy célba dobással. Aki célba talál, az kérdez a másiktól.
2. Adj esélyt annak is, amit a gyerek szenvedélyesen szeret
Például: ha a gyereked imádja a színezést, szívesen legózik, iktass be ilyen szüneteket, amikor azt csinál, amit szeret.
Beszéljétek meg, hogy mikor tértek vissza a tanuláshoz, hogy a szabályok előre le legyenek fektetve, és ahhoz tartsátok is magatokat.
Ez hasonlít az iskolai szünetre, amihez a gyerek már hozzá van szokva, így könnyebb betartani.
3. Soha ne felejtsd el, hogy nem vagy pedagógus
Te csak a gyerek anyukája/ apukája vagy. És ez teljesen más helyzet, mint a tanáré.
De ha te magadtól nem várod el, hogy tökéletesen helyettesítsd a tanárt, máris sokkal könnyebben állhatsz te is hozzá a digitális oktatás rejtelmeihez.
4. Igazítsd a helyzethez az elvárásaidat
Nem arra van szükség, hogy a gyerek szemében te legyél a matektanár, a magyar tanár, és az angoltanár egyszerre.
Ez a helyzet arról szól, hogy mindenki a lehető legegészségesebb mentális állapotban túlélje.
De kihozhatsz belőle valami nagyszerűt is, azzal, hogy a gyerekre, még ha kicsi is, felelősséget bízol. Ez segíteni fogja őt az önállósodásban is.
5. Mi a fontos a gyereknek, és neked?
Legyen állandóan a fejedben, hogy a gyereknek, bár fontos a tanulás, de még fontosabb, hogy jó legyen / maradjon a szülő-gyerek kapcsolat.
Ilyen nehéz időkben együtt tanulja meg az egész család, hogy mi mennyire fontos az életben.
6. Merj szólni, ha túl sok az anyag
Kapcsolódj a többi szülőhöz, beszélgessetek az osztálycsoportokban. Ha úgy érzitek, hogy a gyerekek túl vannak terhelve, jelezzétek.
Profi tipp: Jobb, ha közösen teszitek, mint bárki egyedül, mert annak több nyomatéka van.
7. Merj szólni, ha nem magyarázzák el rendesen az anyagot
Ugyanaz a helyzet, mint az előző pontnál.
8. Ne akard a gyerek helyett megoldani a feladatokat
Ha a gyerek eljátsza a „hattyú halálát”, és húzza az időt, hajlamos lehetsz arra, hogy helyette gyorsan összedobd a leckéjét, hogy haladjatok.
Érzékeld, hogy mikor van szüksége valódi segítségre, és mikor nincs, csak játszmázik.
Közöld vele, hogy hiszel benne, és ő is meg tudja tanulni, éppúgy, mint bárki más.
9. A felesleges feladatokat te is megoldhatod helyette
Ez a józan értékítéletedre van bízva. Teljesen felesleges dolgokat minek csináljon a gyerek?
Én például az egyik gyerekemnek az ének leckéjét felénekeltem, mert ezzel ne kínlódjon ő, amikor épp mutál, és szégyenlős is.
A tanár a leckéért cserébe biztosan szenvedett az én hamis hangomtól.
10. Biztosíts számára alternatív forrásokat
Elképzelhető, hogy az oktatás színvonala, a tantárgy szárazsága, a tanár nem megfelelő magyarázatai, a gyerek gyenge koncentrációs képessége miatt nem tudja megtanulni az anyagot.
Ha már úgyis digitális oktatás, használjátok ki az internet adta lehetőségeket (Youtube csatornák, Mozaweb…)
11. Tekintsd az egészet egy közös, jó bulinak
A járványidőszak miatt az egész helyzetet tekinthetjük kényszerű otthonlétnek is, amibe mindenki saját vérmérséklete szerint, kicsit beleőrül.
De mi van, ha közösen (szülő és gyerek) átállítjuk a gondolkodásunkat arra, hogy ez mennyire jó közös buli, amire sok-sok év múlva is emlékezni fogunk!
Máris vidámabban áll neki ő is a tanulásnak, és te is a feladataidnak.
12. Figyelj magadra, a reakcióidra, és szállj ki, mielőtt balhé lenne
Egy olyan kihívásokkal teli helyzetbe, mint az otthoni digitális oktatás, könnyű érzelmileg bevonódni, idegessé válni, vagy kétségbe esni.
De a balhé ritkán robban egyik pillanatról a másikra.
Ha érzed, hogy megy fel benned a pumpa, szállj ki időben. Hagyd ott fizikailag a helyszínt, engedd ki a gőzt, és akkor térj vissza, ha lenyugodtál.
13. Nem kell, hogy tökéletes legyen a feladat
Te szülőként tudod, hogy a megtanult anyag nem 100%-os, de lehet, hogy elég jó.
Ha minden alkalommal arra törekszel, hogy tökéletes legyen a gyerek tudása, akkor azt tanítod a gyereknek, hogy ő nem elég jó.
Ez az egyik legtöbb szenvedést okozó hiedelem az ember életében. Fogadd el, hogy a gyerek munkája elég jó, és ez elég. Ha a tanár nem így látja, állj ki a gyerek mellett.
14. Kütyük a szobában
A gyerekek el se tudják képzelni az életüket telefon nélkül. De ha véget ér a digitális oktatás digitális része, nincs helye tovább a szobában.
Mert csak elvonja a gyerek figyelmét a további tanulástól.
Ne felejtsd el, ha segítesz neki a leckeírás alatt, te is tedd félre a telefonod.
15. Adj esélyt a gyereknek a kapcsolattartásra is
A kényszerű otthonlét legkomolyabb kihívása, hogy nem találkozhat a barátaival.
Ne csak tanuljatok, adj időt, lehetőséget neki, hogy beszélgessen a barátaival.
16. Osszátok be az időtöket
A digitális oktatás, otthoni munkavégzés mellett könnyen szétfolyik a nap.
A napi ritmus tartásáról már volt szó, de nemcsak a tanulás létezik, hanem a szabadidő is.
És a házimunkából is kiveheti a gyerek a részét. Ragyogó lehetőség, hogy megtanuljon takarítani, teregetni, főzni…
17. A nagyobb testvér miben tud segíteni a kicsinek?
Ha van egy nagytesó, és te éppen el vagy foglalva a saját munkáddal, akkor lehet, hogy ő is el tudja magyarázni az anyagot.
Ez jót tesz a kettőjük kapcsolatának is.
18. Tanítsd őket összefogásra
Lehet, hogy a gyerekeid állandóan veszekednek?
A közös feladatvégzés kitűnő lehetőség az összefogás megtanulására.
Ez nemcsak az otthontanulásra érvényes, hanem bármilyen otthoni házimunkára is.
19. Ne te légy a megmondóember
Neki is van elképzelése arról, hogyan szeretne tanulni.
Kérdezd meg tőle!
Ha a gyerek magáénak érzi az adott feladatot, mert döntési lehetősége van, akkor könnyebben lesz együttműködő.
Röviden: az otthonotokból ne csinálj iskolát.
20. Osszátok be, hogy milyen sorrendben szeretne tanulni
Van, aki először szereti letudni a könnyű munkát, és utána jöhet a neheze, vagy éppen fordítva.
Tapasztaljátok ki, hogy melyik hatékonyabb, és melyiktől fárad el kevésbé a gyerek.
21. Légy önző (is)!
Adj magadnak is időt a kikapcsolódásra.
Tornázz, tarts kapcsolatot a barátokkal, aludd ki magad, mert zombiként sem a digitális oktatás, sem az otthoni munkavégzés nem fog menni.
22. Ne akarj 4-6 órát tanulni a gyerekkel
Az iskolában a tanár 15-25 gyerekkel dolgozik egyszerre, itt csak te vagy, és ő.
Sokkal könnyebben meg fogja tanulni az anyagot, és ehhez kevesebb idő is elég.
23. A rugalmasság hasznos
Ha a gyereked énekelve tanul, de tanul, vagy a földön fekszik tanulás közben, azzal sincs semmi baj. Jobb, mintha fegyelmezéssel megy el az idő.
De az időbeosztás terén is jól jön némi lazaság, mert teljesen mindegy, hogy kedden, vagy péntek este csinálja meg a feladatokat, ha vasárnapra kell leadni.
24. A külső segítség előnyös lehet
Ha nem tudod jól elmagyarázni az anyagot, nincs türelmed, vagy a gyerek tanulási nehézségekkel küzd, online is tudnak segíteni. Keress bátran ilyen lehetőségeket!
25. A veszteség minimalizálása
Ez azt jelenti, hogy a feladataid közül mindig azzal foglalkozz, ami a legfontosabb, és hagyd legutoljára (másnapra, vagy a következő hétre) a legkevésbé fontosakat.
Egy teljesen leamortizálódott, túlhajtott szülő nemcsak állandó feszültségforrás, de a folyamatos stressz miatt legyengül az immunrendszerre is. Ami nem igazán előnyös a jelen helyzetben.
A veszteség minimalizálása igaz a gyerek iskolai és házi feladataira is.
26. Keress Facebook közösséget!
Csatlakozz Facebook közösségekhez, akár helyi szinten, akár országos szinten, ahol hasznos tanácsokat kaphattok egymástól, és arra is jó, hogy ki tudod ventillálni a benned lévő feszültséget.
Ezekben a csoportokban nemcsak a digitális oktatás témaköre jöhet szóba, hanem a hasonló nehézségek is.
27. Nem vagy egyedül
Tudd, hogy nemcsak te vagy, aki küzd az digitális oktatás, és a home office nehézségeivel. Szerte a világon több millió szülő jár mostanában hasonló cipőben, és mindenkinek pont ugyanolyan új ez a helyzet, amivel valahogy mégis meg kell birkózni.
28. Vond be a gyerekeid a házi munkákba is!
Igazságtalan lenne, hogy miután végig robotoltad a napot a gyerek digitális oktatásával, elvégezd a saját munkád, és még a háztartás is rád maradjon.
Lehet, hogy te gyorsabban megcsinálod a mosogatógép bepakolást, vagy a teregetést, mint ő, de most neki is lehetősége van ezeket megtanulni.
29. Milyen a gyerek tanulási stílusa?
- A gyereked vizuális típus, és a látottak alapján tanul?
- Vagy szereti az anyagot hangosan felolvasni?
- Vagy tanulás közben járkál, magyaráz, beleéli magát?
Ha a gyereked még nem tudja, hogy milyen az ő tanulási stílusa, figyeljétek meg közösen. Mert ez is sokat segít a saját hatékony tanulási módszer megtalálásában.
30. Fejleszthetitek az érzelmi intelligenciát
Egy karanténhoz hasonló bezárt helyzetben jó, ha folyamatosan figyeled a gyereked, és támogatod abban, hogy ki tudja fejezni az érzéseit.
Az egyéni foglalkozásokon még mindig meglepődök azon, hogy a gyerekek mennyire nem tudnak az érzéseikről beszélni.
Jó, ha elmondhatják neked, hogy mitől félnek, mitől jó vagy rossz nekik a digitális oktatás, és ha elfáradnak, azt is ki tudják fejezni, jelezni tudják.
Ez különösen kisiskolások esetében hasznos, mert ők sokkal jobban benne vannak az érzéseik világában.
Ha megtanítod őket az érzéseik felismerésére és kimondására, az már hasznos stresszcsökkentési lehetőség.
31. Személyes pozitív mantrák alkalmazása stresszoldásra
A magadban ismételt pozitív mantrák, amivel tudatos szintre hozod, és átkeretezed gondjaid, hasznos módszernek bizonyulnak a személyes frusztrációk kezelésére.
Alkosd meg a saját pozitív mantrád!
Ezek például hogy hangzanak?
„A nehézségek azért vannak, hogy megtanuljuk, hogyan oldjuk meg, vagy kezeljük őket.”
„Minden, ami történik körülöttem és a világban, az értem van. Akkor is, ha még nem jöttem rá, hogy ez éppen miben segít engem.”
“Ha megtalálom a pozitív / vicces / hasznos oldalát, még a digitális oktatás is a közös előnyünkre válhat a gyerekkel.”
“Most végre van időnk bepótolni a sok elmaradt / külön töltött időt, és ha elengedjük a stresszt, még közelebb is kerülhetünk egymáshoz.”
32. A gyerek viselkedésének értelmezése
A gyerek nem megfelelő viselkedése is egy kommunikációs forma, ami azt jelzi neked, hogy segítségre van szüksége.
Akkor is, ha épp idegtépő, ahogy “jelezni próbálja”.
33. Válságkezelés
Ne akkor akard nevelni a gyereked, amikor ki van borulva. Ez mindenkinek eredménytelen, és teljesen értelmetlen lesz.
Várd meg, míg lenyugszotok mindketten, és csak utána beszéljétek meg.
Amikor már a gyerek is nyitottabb, a pozitív nevelésére is több esélyed van.
34. Legyen stratégiád
Nem az a baj, ha ki vagy borulva. Hanem az, ha nincs arra eszközöd, hogy megnyugtasd magad.
Vagy, ha van stratégiád, csak nem alkalmazod.
Emlékeztesd magad tudatosan arra, hogy hogyan nyugtasd meg magad. Például kitűzöl egy cetlit a dolgozóasztalodra, a hűtőre…
35. Stresszoldás EFT-vel
Az EFT egyszerű, gyerekek és felnőttek számára is könnyen megtanulható, kitűnő eszköz a stresszoldásra.
36. Ha te rendben vagy, a gyereked is nyugodtabb
A gyerek ilyen időszakban akkor érzi magát biztonságban, ha úgy érzi, hogy számíthat rád, és figyelsz rá.
Tegyél meg mindent a saját nyugalmadért, és ő is könnyebben megnyugszik, mert nagyobb biztonságban fogja magát érezni.
Túlélni az otthoni digitális oktatást – közösen
37. A figyelemtartás képessége életkor arányos
Figyelem fenntartásának ökölszabálya, hogy a gyerek 2-5 perc/életév figyelmet tud fordítani valamire. Utána a figyelme elterelődik.
Tehát egy 10 éves max. 20-50 perc összpontosított figyelemre képes!
Ezért fontos a gyakori szünetek beiktatása, ami az iskolában nem történik meg. De otthon figyelhettek rá.
38. Mindenki hasonló cipőben jár
Emlékeztesd a gyereked, hogy ez a helyzet most mindenkit ugyanannyira érint. Nincs egyedül, és az egész nem fog örökké tartani.
Még akkor sem,ha ez az idő most nagyon hosszúnak tűnik.
39. Google a barátunk
Tanítsd meg a gyereket keresni a neten.
Ha nem tud valamit, nem biztos, hogy rögtön hozzád kell rohannia.
A fontos információkat, magyarázatokat lehet, hogy hamarabb megtalálja az interneten, mint ahogy te képes lennél megérteni és elmagyarázni a feladatát.
40. Tudja a gyereked, hogy miért fontos tanulni?
Nem azért mert így lesz jó munkája.
Arra fogékony lesz, ha tisztában van vele, hogy azért érdemes tanulni, hogy megtalálja, mi érdekli, és később olyan dolgokkal foglalkozhasson, amit szeret.
41. A gyereked nem lúzer!
Az iskolai elvárásoknak megfelelés a digitális oktatás ideje alatt is kihat a gyerekre.
Ha neki lassabban, gyengébben megy a tanulás, könnyen gondolhatja azt, hogy ő butább. De ez nem igaz.
Csak az igaz, hogy ő más módon tanul, vagy másban erős, tehetséges.
Keressétek meg közösen, hogy miben!
42. Kapcsolattartás más családokkal
Nemcsak a szociális kapcsolatok miatt, de a lecke se marad el olyan könnyen.
És a gyerekek egymásnak is tudnak segíteni a tanulásban.
43. Fontos a friss levegő
Ha a szobában elhasználjátok az oxigént, az agy se úgy pörög, sőt ingerlékennyé váltok.
Szellőztessetek, sétáljatok, vagy tegyetek egy kört a kertben.
44. A cukor és a tanulás összefüggései
A szervezetbe jutó hirtelen nagy mennyiségű cukor fáradékonyságot okoz.
Figyeljetek a csokik, és a rágcsák mennyiségére, mert nemcsak a fogaknak, az emésztésnek rossz, de a tanulás hatékonysága is romlik.
Túlélni az otthoni digitális oktatást – gyerekeknek
45. Legyen helyed tanulni
Tudod-e, hol fogsz tanulni?
Ha a legóhalomból kell kitúrnod a füzeted, a rendetlenségben nehezebb a feladatra figyelni, és így sokkal tovább tart a tanulás is.
46. Vezess listát a feladatokról
Ha felsős vagy, legyen egy listád, amit vezetsz, így nem fogsz elfelejteni semmit.
47. Az energiáid beosztása
Tegyél bele mindent a tanulásba, amennyir eképes vagy. De tartsd fejben, hogy nem lehetsz mindig mindenben tökéletes.
48. Tanulási kedv
A digitális oktatás során nincs a sarkadban a tanár, hogy rádszóljon: „Figyelj oda!”
Ami talán nem is hiányzik. Így viszont tőled függ a haladás mennyisége és minősége. Több a szabadságod, de több a felelősséged is.
Tudod-e, hogy mi a célod? Tűzd ki magadnak! A célod sok minden lehet.
Végzősként a továbbtanulás.
De az is jó cél, hogy megmutatod magadnak, mire vagy képes.
Kisebbként az is jó cél, hogy nyerj egy versenyen, vagy megdicsérjen a tanító néni.
Ha elvesztenéd a kedved, ez a videó segít, hogy jobban érezd magad:
49. Nem vagy robot!
Ne csak a tanulással foglalkozz.
Néha állj meg, és ünnepeld meg a sikereid!
50. Ne hasonlítsd magad másokhoz
Ha elkezded magad összehasonlítani másokkal, az csak szomorúságot, frusztrációt okoz.
Csak a saját fejlődésed számít.
Örülj mások sikerének, de számodra az az igazi siker, ha te fejlődsz valamiben.
51. A nagytesó segít
Kérj segítséget abban, amiben a tesód jobb. Lehet, hogy néha balhéztok, de ez az időszak nem erre való.
Ne felejtsd el a végén megköszönni neki a segítséget.
52. Kérj segítséget a tanárodtól!
A tanárok azért vannak, hogy elmagyarázzák az anyagot.
Ha mégsem érted a tanultakat, akkor mondd el nekik, és támogatni fognak.