Hogyan, és mikor váltsunk iskolát?
Mikor fontos iskolát váltani? Hogyan segíthet a szülő az iskolaváltás utáni beilleszkedésben? Mit tehet a gyerek, hogy jól érezze magát az új iskolában?
Tartalomjegyzék
Az iskolaváltás okai
1. Új helyre költözünk
A költözés már önmagában stresszel jár a szülőknek, és a gyerekeknek is. Elválás a régi barátoktól, ismerősöktől, a megszokott környezettől. De ez még a kisebb nehézség.
Amennyiben az iskolaváltás, és a költözés valódi oka a családi helyzet változása, mert például válnak a szülők, a gyermek két biztosnak hitt körülménye változik egyszerre. A válás miatti feszültségek, sérülések kezelése elsődleges ebből a szempontból. Ez hosszútávú folyamat.
Az iskolaváltással együtt járó nehézség csak plusz adalék.
A válás feldolgozásáról a gyerekek szempontjából itt olvashatsz bővebben >>
2. A szülőnek nem tetszik az iskola
A közösség, a tanítás színvonala, a környezet, bármi okozhat nemtetszést a szülőnek.
3. A gyermek nem tud beilleszkedni az iskolába
Ez a probléma egészen odáig fajulhat, hogy a gyermek szorongani kezd. Gyakran fáj a feje, hasa, elájul az iskolában, de az orvosi vizsgálatok nem mutatnak ki semmi okot a stresszen kívül.
Van olyan eset is, amikor a gyermek a felhalmozódott feszültségek miatt megtagadja az iskolába járást, vagy a szülő számára érthetetlen okokból folyamatosan beteg.
1. Nem tud beilleszkedni, mert nem fogadják el
A gyermeket nem fogadják el a többiek, bántalmazzák, megalázzák, kiközösítik.
Vajon miért kerül ilyen helyzetbe? Miért nem tudja megvédeni magát?
Ebben a helyzetben érdemes elgondolkodni, hogy hol a hiba.
Amennyiben a közösség zárt, a tanárok nem tanúsítanak támogató magatartást, és számos pozitív, megoldás centrikus beszélgetés kudarcba fulladt, akkor érdemes iskolát váltani.
De előfordul, hogy erre nincs lehetőség. Ilyenkor nincs más választásunk, a gyermekünk önbizalmát kell erősítenünk, hogy bírja a strapát.
2. Nem tud beilleszkedni, mert a teljesítménye nem egyezik az elvárásokkal
A gyermek akár alul, akár túlteljesít az átlaghoz képest, az számára nem motiváló.
Ha túlteljesít, és unatkozik órán, attól még nem kell iskolát váltani. Ha tovább folytatódik ez a tendencia, a gyerek elvesztheti a tanulás iránti érdeklődését, gyakran bohóckodás, beírás lehet a következménye. Érdemes a tanárral együttműködve olyan megoldásokat találni, melyek nem okoznak kellemetlenséget a gyermekednek, miközben ki tud teljesedni.
Ha alulteljesít, azt a szülőknek is nehéz elfogadni. Sokan kudarcként élik meg. Pedig lehet, hogy csak a gyermek tanulási módszere más. Lehet, hogy lassabban érik. Vagy több figyelemre van szüksége. Vagy tanulási nehézségei vannak (például diszlexia).
Ha a különórák, fejlesztő foglalkozások, otthoni gyakorlások ellenére sincs haladás, beszéld át a pedagógussal a helyzetet.
Ha a teljesítménybeli lemaradás mellett még emberi tényezők is hátráltatják a gyermeked, vagy a többiekhez képest túlságosan lemarad, és nem tudja behozni, az gyakran vezet iskolai kudarcokhoz, önbizalom csökkenéséhez.
Ezt érdemes megelőzni! Ha szükséges, iskolaváltással, kis létszámú osztályba íratással, egyéni fejlesztéssel.
4. A gyermek, és a tanár nem jön ki egymással
Az alábbi kérdések segítségével eldöntheted, milyen okok vezettek ahhoz, hogy a gyermeked nem jön ki a tanárával:
- Gyakran fordul elő, hogy a gyermeked nem jön ki egy-egy tanárral?
- Csak egy tanár pikkel rá, vagy többen?
- Más tanárok tantárgyai esetén milyenek a jegyei?
- A tanárral történt egyeztető beszélgetés mennyire volt kölcsönösen jó szándékú?
- A gyermeknek csak rossz napja volt, vagy kifejezetten érzékeny?
Tapasztalataim szerint nagyon sok olyan gyerek kerül problémás helyzetbe, akik az átlagnál érzékenyebbek, és a pedagógus egy nehezebb napját személyes támadásnak veszik. Ha ez gyenge önbizalommal párosul, az lelki sérülésekkel jár együtt.
Léteznek helyzetek, mikor a pedagógus megalázza a gyermeket, szóban agresszív, a gyermek hiába igyekszik, nem tud javítani, mert már beskatulyázták. Ilyenkor a szülő hozzáállásán sok múlik.
Először győződj meg róla, hogy a gyermek állításai igazak-e? Mit mondanak más szülők? Járd körül a témát. Ezzel sok kellemetlenséget kerülhetsz el.
Egyeztess a pedagógussal!
Ha a gyermeked igazat mond, érdemes (ha erre mód van) mindkét szülőnek időpontot kérni a pedagógustól személyes beszélgetésre. Itt sok minden eldől. A legokosabb, ha mértékletességgel, és nyitottan közelítesz. Azzal senki sem fog nyerni, ha a pedagógust földbe döngöli!
Érdemes szóba hozni a saját tapasztalatodat:
„Hajni mostanában sokszor fejfájós, rettenetesen fél a matek dolgozatoktól, és Öntől is. Azt tapasztaltuk, hogy romlottak a jegyei, pedig alsóban még ötös volt matekból. Az osztályba járó gyerekek szülei szintén megerősítettek abban, hogy a gyerekük fél Öntől. Azért kértük ezt a találkozót, hogy megoldást keressünk a problémára.” (a kezdeti beszélgetés tényeket sorol fel, nem vádol, és megoldás centrikus)
Kérdésekkel, beszélgetéssel meg lehet találni a megoldást.
- Milyennek tapasztalja a tanár a gyermeked viselkedését?
- Milyen a kapcsolata a gyermekeddel?
A válaszok után érdemes tippekkel segíteni a pedagógust:
„Hajni különösen érzékeny, és jó szándékú gyerek. Nehezen viseli a zajt, a kiabálást. Biztos vagyok abban, hogy ön ezt figyelembe tudná venni, mert közös érdekünk, hogy Hajni jól tanuljon, és sikerei legyenek matekból is. Tudna ebben segíteni?”
(Továbbra sincs vád, csak jelzés „nehezen viseli a zajt”. Lehet, hogy a pedagógus gyakran kiabál, és ezekből a jelekből érteni fog.)
Amennyiben többszöri konstruktív beszélgetés ellenére sincs változás, az iskola vezetése sem támogató, és a gyermekre gyakorolt nyomás túl nagy, akkor érdemes váltani.
5. A gyermek szorong, és fél a közösségben
Ha a gyermek nehezen kezeli a közösséget, annak lehet, hogy már óvodában is voltak jelei.
A beszoktatás nem 3 hétig tartott, hanem egész óvoda alatt nem tudott elválni Tőled. Gyakran volt beteg, szorongó. A közösség befogadta volna, de ő mégsem érezte jól magát.
A testi tünetek is erősebbek lehetnek:
- Fej-, vagy hasfájás
- Hasmenés, székrekedés
- Izzadás
- Szorító mellkasi érzés
- Gombóc a torokban
Ilyenkor a gyermek alapfélelmét kell szakember segítségével kezelni. Az iskolaváltás lehet, hogy hozna számára megoldást, de lehet, hogy megismétlődne a probléma újra és újra.
Milyen további segítséget adhat a gyermekednek, ha iskolát váltotok?
Hasznos kérdések és válaszok
Mit tegyek, ha a gyerek nem akar iskolát váltani, de én már látom, hogy menni kell?
Nyugtasd meg, gyakran csak az ismeretlentől fél. Vidd el próbanapra az új iskolába. Ha már van tapasztalat az új helyen könnyebb az iskolaváltás is.
Attól félek, hogy a gyerekem az új helyen sem tud majd beilleszkedni, mit tegyek?
Ha a gyereked több figyelmet, törődést igényel. Ha nem kapja meg ezt a figyelmet, akkor jönnek a beírások vagy a szorongások, akkor jó eséllyel az iskolaváltás önmagában nem elég. Keressetek szaksegítséget!
A tanítás színvonala nem a legjobb az iskolában. Mi a garancia, hogy másutt jobb lesz?
- Ha önmagában a színvonallal van baj, akkor keress másik lehetőséget a gyereked fejlesztésére, mert a középiskolai felvételire így is fel tudtok készülni.
- Ha nem csak a színvonal problémás, hanem a közösség, a tanárok hozzáállása is, akkor váltsatok iskolát.
A gyerekemmel több probléma volt, az iskolaváltás során érdemes ezeket elmondani, vagy jobb ha hallgatok?
Ha tudod, hogy a gyereked kihívás a tanárok számára, ne árulj zsákbamacskát. Így nagyobb az esély, hogy olyan helyre fogják befogadni, ahol tudják ezeket a kihívásokat kezelni.
Iskolát szeretnék váltani a gyerekemmel, hova mehetek?
Országos szinten ez az adatbázis a legfrissebb.
Tudj meg többet!
Gyermekem veszekszik a tanárokkal – 1. rész
Gyermekem veszekszik a tanárokkal – 2. rész
A gyermekem iskolai bántalmazás áldozata
Oldjuk fel együtt a beilleszkedési problémákat, és a következményeit!
Jelentkezz be gyermekeddel, hogy sikerüljön a felmerült problémákat még időben kezelni.
A megoldatlan beilleszkedési problémák, iskolaváltással járó stressz nem csak a gyermek iskoláséveire hat ki, hanem önértékelési problémák formájában tovább folytatódik felnőtt korban is.
Előzzétek meg most!
Jelentkezz Gyerek tanácsadásra, hogy közösen kidolgozzuk a legjobb megoldást!
Itt nemcsak a probléma megismerése, a közös célok felállítása történik meg, de személyes tapasztalatot szerzel a stresszkezelő módszerek alkalmazásában. Te és a gyermeked is megtanuljátok az EFT-t használni.
Legyünk együtt szemtanúi a gyermeked változásának!