A tanár diák konfliktus, avagy konfliktuskezelés az iskolában – 2. rész

Szerző: Takács Péter

A tanár diák konfliktus  kezelés lépései

A tanár diák konfliktusok többsége megoldható, ráadásul úgy, hogy végül mindenki nyerjen, és jól érezze magát. Hogy működhet ez a gyakorlatban?

Tartalomjegyzék

[lwptoc]
A tanár diák konfliktus - 2. rész

A tanár diák konfliktusok kezelésnek három fontos lépése van, ezeket érdemes betartani azért, hogy biztosan tudjuk, jó úton haladunk a megoldás felé.

Mielőtt belekezdenénk a konfliktus kezelésének látszólag hosszadalmas folyamatába, érdemes megvizsgálni, hogy a tanár és a diák is meg szeretné-e oldani a konfliktust.

Ha bármelyik fél nem hajlandó a megoldásra, akkor átértékelésre szorul a szándékunk. (Itt egy példa, hogyan lehet tökéletesen elrontani a tanár diák konfliktus megoldását.)

Amennyiben a gyermekünk hárítja a megoldás bármiféle lehetőségét, vele érdemes kezdeni. Új nézőpontokat kell neki adni, hogy átértékelje a problémát, és csak utána kezdj bele az alábbi folyamatba.

Ha a pedagógus zárkózik el a megoldástól, legyen az a célod, hogy eljussatok egy személyes beszélgetésig, ahol tisztázzátok a kialakult helyzetet.

Ebben az esetben a tervezés első két pontjára különös figyelmet kell fordítani.

1. A tervezés

A tanár diák konfliktus megismerése

A tanár diák konfliktus megismeréséhez először rá kell hangolódni a másik személyre, megismerni, hogy ő hogyan érzékeli a világot.

Ennek ismeretében lehet rátérni a konkrét problémafeltárásra. Teremtsünk rokonszenvet a gyermekkel, és a pedagógussal is!

Az első beszélgetés külön- külön történjen.

A tanár diák konfliktus megértése

Ha megismertük a konfliktust mindkét nézőpontból, célszerű megtalálni a feszültség mögött húzódó érdekeket, indokokat, mozgatórugókat. Folyamatosan tegyük fel magunknak a kérdést:

„Mi motiválhatja őt? Mi lehet ennek a mélyebb oka?”

Mikor erre választ kapunk, az okok mögötti érzelmek kezelése a fő feladat.

Például: „Az osztálynak tetszik, amikor én vicces vagyok a tanárral! Mi lesz, ha most simán jól kell viselkednem?”

A gyerek ebben az esetben attól a változástól fél, hogy a társai nem fogják őt elfogadni.

A tanár diák konfliktus megoldásának lehetséges változatai

A beszélgetéseknek ez a szakasza még mindig külön-külön zajlik. Amikor tisztában vagyunk a mögöttes érzelmekkel, akkor érdemes azon is elgondolkodni, hogy mi lenne a gyermekünk és a tanár számára is megnyugtató megoldás.

Ezt kérdezzük is meg tőlük!

„Tanárnő, mi lenne ebben a helyzetben az ön számára megnyugtató? Ismeri a Lacit, nem egy angyal! Mi lenne az a kezdő lépés, amikor már esélyt látna ennek a konfliktusnak a rendezésére?”

Fontos, hogy a másik fél érzéseiről is beszéljünk egy kicsit.

„Laci szeretne változtatni a helyzeten, csak úgy érzi, veszítene a népszerűségéből. A tanárnő szerint hogyan lehetne ezt osztályon belül rendezni? Hiszen az osztályt Ön jobban ismeri.”

„Laci egy nagyra nőtt bohóc. Lehet, hogy jó ötlet lenne, ha beszélnék a dráma tanárral, hogy vegye be a csoportba, a szakkörön és az előadásokon kiélhetné magát. Egy cseppet sem veszítene a népszerűségéből, sőt!”

A használható stratégia kiválasztása

Amikor mindkét félnek külön-külön van használható ötlete a konfliktusuk kezelésére, válaszd ki azt a javaslatot, amely mindenki számára megfelelő lehet.

 

A tanár diák konfliktus megoldásának lehetséges változatai

2. A tanár diák konfliktus kezelése

A konfliktus kezelését végül egy közös beszélgetés formájában lehet kivitelezni.

A szereplők szándékainak tisztázása, és egymás kölcsönös tisztelete különösen fontos. Itt már nem eshet szó személyeskedésről, csak a megoldás számít.

A közös pontok megtalálása a gyakorlatban

A hatékony tervezés után röviden érdemes ismertetni azokat a pontokat, melyekkel a tanár és a gyermeked is egyetértett. Ez mindkét félnél erősíti a megoldási szándékot.

Javaslattétel a megoldásra

Röviden, pár mondatban érdemes összefoglalni a közös megállapodás eredményét, amit mindenki elfogadott. Arra különösen figyelj, hogy ez a tanár számára ne legyen megalázó!

A tanár nem veszíthet presztízst a diák előtt.

Ezért hasznos, ha a gyermek előtt a tanárt csak kérjük a változtatásra.

„Laci vállalja, hogy visszafogja magát a matek órán, és hagyja a többieket dolgozni. Tudja, tanárnő, Laci szeret ide járni, népszerű az osztályban. Tudna segíteni abban, hogy ha unatkozik az órán, kapjon plusz feladatot? Illetve Laci említett valami dráma és színház szakkört, tudjuk, hogy elindultak már a szakkörök, mégis beszélne esetleg a Marika nénivel, hogy bevegye a csapatba?”

Az iskolai konfliktus kezelése

A tanár diák konfliktus kezelésének elfogadása, szereplők feladatai

Érdemes kifejezni az örömöt a megoldási szándék iránt és letisztázni, hogy ki mit fog tenni.

„Tanárnő, köszönjük, hogy ennyire nyitott volt a megoldásra! Laci akkor keresheti a jövő héten Marika nénit? Amennyiben bármi miatt szükséges, hívhatjuk egymást kölcsönösen?”

3. Utókövetés, a tanulságok levonása, megerősítés

Ha nincs panasz, egy-két héten belül kérdezz rá, hogy minden rendben van-e?

Ha van panasz, érdemes új megoldási lehetőségeket keresni.

Győződj meg arról, hogy valóban nincs, vagy csak kismértékű-e a változás? A kicsi változásokat hajlamosak vagyunk nem észrevenni.

Amennyiben a helyzet rendeződött, a gyermekünknek különösen fontos visszajelzést adni, mert ez sikeres konfliktuskezelés volt az ő számára is!

Teszteld le mennyire boldog a gyereked!

Tudj meg többet!

A tanár diák konfliktus, avagy konfliktuskezelés az iskolában – 1. rész

Hogyan előzzem meg gyermekem agresszív viselkedését?

A gyermeki agresszió okai és kezelési lehetőségei

Csúfolják a gyermekem!

A gyermekem iskolai bántalmazás áldozata

A tanár diák konfliktusoknak van megoldása!

A tanároknak elegük van a gyerekedből, neked meg már remeg a gyomrod, ha hívnak?

Oldjuk meg együtt a problémát!

Jelentkezz Gyerek tanácsadásra, hogy közösen kidolgozzuk a legjobb megoldást!

Itt nemcsak a probléma megismerése, a közös célok felállítása történik meg, de személyes tapasztalatot szerzel a stresszkezelő módszerek alkalmazásában. Te és a gyermeked is megtanuljátok az EFT-t használni.

Legyünk együtt szemtanúi a gyermeked változásának!

Feliratkozó

18 000 Ft / alkalom, 4 alkalmas bérlet: 64 000 Ft

22 000 Ft / alkalom, 4 alkalmas bérlet: 80 000 Ft