Iskolai kudarcok érik a gyerekemet!

Szerző: Takács Péter

Iskolai kudarcok megoldása EFT-vel

Hogyan segítsek szülőként, ha gyermekem sok iskolai kudarccal szembesül? Az iskolai kudarc a gyermek képességei és a valós iskolai teljesítménye közötti különbség.

Tartalomjegyzék

[lwptoc]

Az iskolai kudarcok elsődleges oka sokszor (80-90 százalékban) nem a gyermek képességeiben, vagy lustaságában keresendő. Az iskolai kudarcot megélő gyerekek gyakran kifejezetten intelligensek.

A kudarc hátterében meghúzódó okok sokfélék lehetnek.

Az iskolai kudarc okai

Mi húzódik meg az iskolai kudarcok hátterében? Az iskolarendszer hibája? A gyermekem gyengébb képességű? Túlérzékenyen reagál?

1. Lehet az iskola a kudarc forrása

  • Az iskola a tanulók teljesítményét méri (piros és fekete pont, egyes és ötös, te jó vagy és te fejlesztésre szorulsz). Sok gyermek az értékelést hajlamos magára venni, pedig egy osztályzat éppen úgy szól a tananyagról, a pedagógus és a gyermek munkájáról.
  • A szabályok merev betartatása szintén okozhat kudarcot a gyermeknél, hiszen nehezebben tudja érvényesíteni a saját akaratát.
  • A versenyszellem háttérbe szoríthatja a gátlásosabb gyermekeket.
Teszteld le mennyire boldog a gyereked!

2. Lehet a gyermek az iskolai kudarc forrása

Ahogy a felnőttek, úgy a gyermekek sem egyformák.

  • A fizikai teljesítőképességükben, vagy kinézetükben korlátozott gyermekek (túlsúly, szemüveges, krónikus betegség) könnyen válhatnak cikizés, kiközösítés tárgyává, amely sok kudarc élményt hordozhat számukra.
  • A nehezebben beilleszkedő, visszahúzódó, izgulós gyermekeknek, akik a tanár kérdésére nem tudják elmondani, amit otthon még tudtak, okozhatnak lelki konfliktust az ilyen esetek.
  • Azokat a gyermekeket, akik társaikkal és tanáraikkal nem tudnak megfelelő kapcsolatot kialakítani, hajlamosak vagyunk végképp ilyennek tekinteni, és ezáltal korlátozni a lehetőségeiket.
  • Az eleve nehezebben teljesítő, lassabb gyermekek szintén gyakran szembesülnek iskolai kudarccal.
  • A tanulási nehézségekkel küzdő gyermekeket (diszlexia, diszkalkulia, diszgráfia), akiknek a problémáit sokszor fel sem ismerik, szintén sok kudarcélmény érheti nap, mint nap.
  • Figyelemzavaros gyermekek, aki nem tudnak hosszabb ideig egy dologra koncentrálni, vagy egy helyben megülni. Az iskolai helyzetekben az ilyen gyermekek gyakran válnak fokozott problémaforrássá.
  • A túl okos, tehetséges, többiek közül kitűnő gyermekek, akiket az iskolai képzés, és a gyermekek többsége nem tud tolerálni.

Bármilyen ok is legyen a kudarc forrása, érdemes rájuk úgy tekinteni, mint megoldandó feladatokra.

 

Az iskolai kudarc okai

3. Lehet a szülő az iskolai kudarc forrása

Elképzelhető, hogy az elvárásaink nagyobbak, mint a gyermek képességei. Természetünknél fogva hajlamosak vagyunk többet képzelni a gyermekünk tehetségéről, ezért magasabb mérce elé állítjuk őket.

A másik véglet, mikor túl könnyen fogadjuk el azt a „tényt”, hogy a gyermekünk nem ért valamihez.

Az iskolai kudarcok a gyermek szemszögéből

Az iskolai kudarcok meghatározóak a gyermekeink számára. Sokan nehezen kezelik, mások hamarabb feldolgozzák azokat.

Mi számít a gyermek számára iskolai kudarcnak?

Bármi, ami az önértékelésében problémát, zavart okoz.

Iskolai kudarc lehet:

  • mikor a társai egy rosszul sikerült felelet miatt kinevetik,
  • amikor a tanító néni megszidja,
  • vagy nyilvánosan nevetségessé válik.
  • Lehet iskolai kudarc, ha „leég” valami miatt (verseny, viselkedés, másság a többiek szemében).
  • Rengeteget tanult, de nem képes visszaadni az anyagot, mert nem tud tanulni, vagy szorong, izgul a felelésektől stb.

Mikor rombolják az iskolai kudarcélmények gyermekünk önbizalmát?

  • Amikor nincs, aki kiálljon mellette. (Társak, tanárok, vagy a szülők.) Egyedül még nem tudja megvédeni magát.
  • Sorozatossá válnak a cikizések, megalázások.
  • A gyermek számára tekintélyes személy „rászáll”. Magára veszi a megalázást, pedig gyakran nem is róla szól.
  • A biztató visszajelzések helyett, romboló kritikával illetjük a gyermeket. „Hogy lehet ilyen bénán viselkedni! Szedd már össze magad!” EHELYETT mondhatjuk ezt is: „Most ez történt, tanultál belőle, és biztos vagyok benne, hogy legközelebb jobban sikerül!”
Mikor rombolják az iskolai kudarcélmények gyermekünk önbizalmát?

Az iskolai kudarcok akkor kerülhetők el, ha a gyerek önértékelése szilárd.

Milyen a szilárd önértékelés?

  • Gyerekként tudom, hogy bármit teszek, a szüleim szeretnek, és ebben teljesen biztos vagyok.
  • Hibát követtem el, tanultam belőle, legközelebb jobb lesz.
  • Tetteimért felelősséget vállalok.
  • Megtalálom a helyem, és jól érzem magam.

Természetesen ezt egész másképpen fogja megfogalmazni egy 6 és egy 18 éves. A lényeg ettől még ugyanaz.

Az iskolai kudarcok hatása a felnőtt korra

Mitől válunk konfliktus és kudarckerülővé?

A szülői háttér mellett nagy mértékben meghatározó az iskolai környezet. Aki úgy érzi, sok pofont kapott az élettől, hajlamosabb kerülni a kihívásokat, szeret háttérben maradni.

Mindez nem baj, ha később valahol megtaláljuk a helyünket, és boldogulunk. Sokan azonban megragadnak a kudarckerülés szintjén, lemondóvá válnak, hajlamosabbak lesznek a pesszimizmusra. A saját életüket nem lehetőségnek, inkább sorscsapásnak tekintik.

Az iskolai kudarcok feldolgozatlansága oda vezet, hogy a gyermek (sokszor a szülők is) elhiszik magukról, hogy csak erre voltak képesek. Ezzel szemben több lehetőségük lenne, mégis idő előtt feladják a tanulást.

A rosszul tanuló, vagy bukott gyermekek kamaszkorban nagyobb valószínűséggel károsítják az egészségüket, elegük lesz az iskolából, utálnak tanulni. Hamarabb kilépnek az oktatási rendszerből, és dolgozni kezdenek.

Emellett az iskolai kudarcoknak további káros kihatása lehet a későbbi munkahelyi, üzleti és párkapcsolati helyzetekre is.

Ha megfelelő módon és minőségben tudják a gyermekek az érdekeiket képviselni és az érzelmeiket kezelni, akkor van esély, hogy boldog felnőtté váljanak rendezett magánélettel.

 

Az iskolai kudarcok hatása a felnőtt korra Mitől válunk konfliktus és kudarckerülővé?

Az iskolai kudarcok feldolgozása

Iskolai kudarcok feldolgozása EFT -vel

Az iskolai kudarcok tehát jóval többet jelentenek, mint azt elsőre gondolnánk. Kihat az élet minden területére, különösen, ha ezek a kudarcok feldolgozatlanok maradnak.

A gyermekekkel tartott személyes foglalkozások során az EFT (Érzelmi Felszabadítás Technikája) segítségével a kudarcok tartósan feldolgozhatók. A gyermekek sérült önértékelése helyreállítható.

Mit eredményeznek az EFT foglalkozások a gyermekednél?

  • Az iskolai kudarcok világából képes lesz kilépni.
  • Észreveszi és keresi a lehetőségeket.
  • Újra sikerei lesznek az iskolában.
  • Felelősséget vállal a tetteiért, vállalkozóbb szellemű gondolkodás jellemzi.
  • Pozitívan fogadja a kritikát.
  • Az igazi eredmény mégis felnőtt korban fog jelentkezni, hiszen kiegyensúlyozott gyermekből könnyebben válhat boldog felnőtté.

Egy történet, mely elkerülhető lett volna korábbi döntéssel:

Néhány héttel ezelőtt ellátogatott hozzám egy házaspár a 17 éves kamasz fiukkal, akit nem érdekelt a tanulás, az iskola, gyakran lógott. Tehetséges, okos gyermek volt. Elég határozott volt, és a foglalkozás első 10 percében kijelentette, hogy ez a helyzet így tökéletesen megfelel neki, nem hajlandó változtatni rajta, és szeretne elmenni. Elengedtem.

 

Hasznos kérdések és válaszok

Mi az iskolai kudarc?

Bármi, ami az önértékelésében problémát, zavart okoz.

Iskolai kudarc lehet:

  • mikor a társai kinevetik,
  • amikor a tanító néni megszidja,
  • nyilvánosan nevetségessé válik,
  •  „leég” valami miatt (verseny, viselkedés, másság a többiek szemében).
  •  nem tud tanulni, szorong, izgul,
  • úgy érzi, hogy nem ér annyit, mint a többiek.

Melyek az iskolai kudarc okai?

Az iskola

  • A szabályok merev betartatása
  • Versenyszellem

A gyermek

  • fizikai teljesítőképességükben, vagy kinézetükben korlátozott gyermekek
  • nehezebben beilleszkedő, visszahúzódó, izgulós gyermekek
  • akik társaikkal és tanáraikkal nem tudnak megfelelő kapcsolatot kialakítani
  • nehezebben teljesítő, lassabb gyermekek
  • tanulási nehézségekkel küzdő gyermekeket

A szülő

  • az elvárásaink nagyobbak, mint a gyermek képességei.

Mikor rombolja az iskolai kudarc gyermekünk önbizalmát?

  • Mikor nincs, aki kiálljon mellette. (Társak, tanárok, vagy a szülők.) Egyedül nem tudja megvédeni magát.
  • Sorozatossá válnak a cikizések, megalázások.
  • A gyermek számára tekintélyes személy „rászáll”.
  • A biztató visszajelzések helyett, romboló kritikával illetjük a gyermeket.

Iskolai kudarcoknak milyen hatása van felnőtt korra?

  • Az iskolai kudarcok feldolgozatlansága oda vezethet, hogy a gyermek (néha a szülők is) elhiszik magukról, hogy csak erre (ilyen kevésre) képesek. Valójában több lehetőségük lenne, mégis idő előtt feladják a tanulást.
  • Ezen kívül az iskolai kudarcoknak további kihatása lehet később a munkahelyi, üzleti és a párkapcsolati helyzetekre is.

Jelentkezz Gyerek tanácsadásra, hogy közösen kidolgozzuk a legjobb megoldást!

Itt nemcsak a probléma megismerése, a közös célok felállítása történik meg, de személyes tapasztalatot szerzel a stresszkezelő módszerek alkalmazásában. Te és a gyermeked is megtanuljátok az EFT-t használni.

Legyünk együtt szemtanúi a gyermeked változásának!

Feliratkozó

18 000 Ft / alkalom, 4 alkalmas bérlet: 64 000 Ft

22 000 Ft / alkalom, 4 alkalmas bérlet: 80 000 Ft