Alvásproblémák kezelése kisgyerekeknél

Szerző:

Gyerekek alvásproblémáinak megelőzése

A gyerek fél elaludni, nehezen alszik el, éjszaka gyakran felébred, a szülők között alszik, vagy rémálmai vannak? Segíts neki, használd az alábbi tippeket!
Alvásproblémák kezelése kisgyerekeknél Gyerekek alvásproblémáinak megelőzése

Általános tippek, hogy a gyermek alvása pihentető, és nyugodt legyen

1. A gyerekeknek szükségük van figyelemre, és törődésre. De ha akkor is igényt tart a figyelmedre, amikor az egész napot végigjátszottátok, akkor valamit el akar érni azzal, hogy még ilyenkor is ott maradsz mellette! 2. A szabályok igazodjanak a gyerek életciklusához. A gyerekek alvásigénye koronként, és egyénenként változó. A legkönnyebb abba a hibába esni, ha a gyerek még aktív, azt gondoljuk, nem is fáradt. Pedig sok gyerek hajlamos a túlpörgésre, melynek kifulladás, veszekedés, hiszti a vége. 3. A szabályok egyfajta keretet, és biztonságot nyújtanak a gyereknek. Tudják, hogy vacsora, fürdés, mese, és alvás a sorrend. 4. A lefekvés legyen szeretetteljes, de határozott. Nincs extra játék, vagy még egy kis nasi, mert “éhes”. 5. Az esti meseolvasás alkalmazkodjon a gyerek életkorához. Olvassunk odafigyeléssel, és szeretettel, ne rohanjunk. Az életkornak megfelelő mesét válasszunk. Ne legyenek benne ijesztő dolgok, vagy képek. Ugyanez vonatkozik az esti mese nézésre is. 6. Lefekvéskor előjöhetnek a napi problémák is, ilyenkor szánjunk időt a megbeszélésükre. 7. Ha a gyerekkel összevesztünk, a nap végére mindig béküljünk ki, soha ne feküdjön le senki haraggal! 8. Lehetőleg a szülők olvassanak mesét, és ne a TV, vagy egy kedvenc YouTube csatorna legyen a bébicsősz.
Mit tegyek, ha a gyerek fél elaludni?

Mit tegyek, ha a gyerek fél elaludni?

1. Úgy kapjon figyelmet a gyermek félelme, hogy közben ne reagáljuk túl. 2. Teremtsünk olyan körülményeket, hogy jó érzés legyen elaludni. Meleg színekkel, fényekkel, konnektorba dugható éjszakai fénnyel, megnyugtató zenével, párologtatóba cseppentett levendula, vagy citromfűolajjal. 3. Tudjuk meg, mitől fél igazából a gyermekünk! Beszéljünk arról, hogy hasonló problémákat hogyan kezeltünk, mikor ilyen idősek voltunk. (Ezt csak akkor tegyük, ha jól működő eszközeink voltak. Ha ugyanúgy féltünk az alvástól, azzal ne terheljük őt.) 4. Jó „szülőpótlék” lehet egy maci, vagy más plüssállat, amit át lehet ölelni. 5. Tanítsuk meg a gyermekünknek, hogy mindig számíthat ránk. Ha megígérjük neki, hogy rögtön jövünk, akkor jöjjünk, vagy ne ígérjük meg. Ez erősíti a gyermek biztonságérzetét, és a kiszámíthatóságot.

A gyerek fél elaludni, és szeparációs szorongással is küzd

Ez az elalvástól való félelem már komolyabb dolog.
A gyermek szorongása, elalvástól való félelme, és a szülő aggodalmai egymást erősítő folyamatok  A szülő aggódik a gyermekéért, ezért a gyermek is aggódik a szülőért, vagy saját magáért.
De hát én nem is félek attól, hogy mi lesz vele, ha egyedül marad, mégis rosszalvó a gyerek! Az egészet érdemes úgy felfogni, mint nem a szavak szintjén zajló kommunikációt. A gyerek érzékeli, hogy az anyukája erősen félti őt valamitől. Gyerekfejjel: „Ha anya félt engem, akkor igaza van, és nem vagyok biztonságban. Inkább megteszek mindent, hogy anya mellettem maradjon!”
Első lépésként hasznos, ha konkrétan megvizsgáljuk, hogy szülőként mi mindentől féltjük a gyermekünket? Lehet, hogy a félelmeink nem reálisak, vagy eltúlzottak, és semmi alapjuk nincs, vagy épp tudatalattiak. A félelem mégis ott van, és a gyermek érezheti ezt.
Az is előfordulhat, hogy a megalapozatlan félelmünk nem a gyermekkel, hanem magunkkal, vagy más családtaggal kapcsolatos. A gyerekek radarjai ezt éppúgy veszik, és félelemmel, vagy bizonytalansággal töltheti el őket.
Amennyiben úgy érzed, hogy a félelmeid meghaladják a megszokott mértéket, kérj segítséget, mert ez a gyermekeden is segíteni fog, hogy újból biztonságos környezetben érezhesse magát.
Ha lételemed a gondoskodás, a segíteni akarás, akkor a gyermek szívesen „engedelmeskedik” . Segíteni fog, hogy gondoskodhass róla. Dédelgetheted, simogathatod, és amikor már éppen kisurrannál a szobából, kezdődik elölről az egész! Amennyiben a gyermek szeparációs szorongása elalváskor jelentkezik, jó ötlet, ha begyakoroltatod vele, hogy számíthat rád, és tudja, hogy biztonságban van, mert vissza fogsz jönni. Ennek egyszerű módja, ha a gyermekhez bizonyos időközönként benézel, de egyre ritkuló ütemben.
A gyerek rosszul alszik, rémálmai vannak, csikorgatja a fogát

A gyerek rosszul alszik, rémálmai vannak, csikorgatja a fogát

A napközben felhalmozódó stressznek valahol ki kell jönnie. A gyerekeknek is le kell valahol vezetniük a stresszt. Próbálhatunk általános nyugalmi állapotot teremteni számára. Ha ez nem elég hatékony, érdemes megismerni az EFT technikát, és ennek segítségével megnyugtatni a gyermeked.
Ha rémálmai vannak, főleg, ha azok rendszeresek, mindig beszéljétek meg őket. Nem az a fontos ilyenkor, hogy van-e valóságalapja a félelmeinek, sokkal inkább az, hogy legyen lehetősége beszélni róla, és megnyugodjon.
Ilyenkor nem szabad “lesöpörni” őt azzal, hogy majd elmúlik, elfelejti, vagy “csak egy álom” volt. Az álmok mindig a tudattalanunkban zajló események, gondolatok visszajelzései, és a mindennapi konfliktusok feldolgozásának lehetőségét mutatják meg. Még a rémálmok is ilyenek. Ha a gyermekünk már kiskorában megtanul odafigyelni az álmaira, kialakul benne a tudatosság, hogy a külvilág történéseinek hatása van a bennünk zajló folyamatokra, így az álmainkra is. Meséltesd, hogy mit álmodott, legyél figyelmes hallgató, kérdező. Ne próbáld meg a gyermek álmait megmagyarázni neki, inkább legyél kíváncsi, hogy szerinte mit jelenthet az álma. Ha a gyerek fél elaludni, az attól is lehet, hogy már előre behergeli magát a rémálmok miatt. Akármennyire is rossz látni, hogy a gyereked retteg az elalvástól maradj olyan nyugodt, és szeretetteljes, amennyire csak tudsz. Ez nyugtatólag fog hatni a gyerekedre is.
A gyerek a szülők között alszik

A gyerek a szülők között alszik

A gyerek éjszaka a szülők között alszik, vagy az anya átmegy a szobájába, és mellette alszik tovább. A gyermek megnyugszik, kipiheni magát, ez jó. A szülők magánéletének a hiánya viszont nem az. Van, amikor a gyermekre jó hatással van, ha néha együtt alszik a család. Betegség, szorongások, félelmek esetén. Jó azonban tisztázni a határokat is. A leggyakrabban akkor fordul elő, hogy a gyermek a szülői ágyban alszik, ha válás, különköltözés, párkapcsolati konfliktus, erős szorongás áll fenn. Ekkor mindenki egy kicsit egyedül érzi magát, vagy segíteni akar a gyermek szorongásán, ezért „befogadja” őt. A problémák akkor támadnak, ha véget szeretnénk ennek vetni. Erre hasznos eszköz a – dr. Ranschburg Jenő által is javasolt – matrac a szülői szobában, ahova a gyerek le tud feküdni, de mégsem keveredünk konfliktusba a párunkkal. És itt is fontos feltenni a kérdést, miért jó nekünk szülőként, hogy a gyermek közöttünk alszik? Mert lehetséges, hogy mi magunk állandósíthatjuk a problémát (például ha nem vágyunk intimitásra a párunkkal). Mielőtt azt gondolnád, hogy a gyerek szülők közötti alvása csak párkapcsolati probléma, ez így ebben a formában nem igaz. Ha a gyerek fél elaludni, és a félelmeinek hangot ad, és eléri a célját, akkor miért ne próbálná meg ismét? Tehát a hisztik, manipulációk alkalmazásával a gyerek ott fog köztetek aludni, ha nem tudtok összezárni. De a gyerek minden esetben jó tükör, akkor is, ha a gyerek köztetek alvásának a mélyebb oka párkapcsolati kérdésekben rejlik, de akkor is, ha konfliktuskerülő valamelyikőtök, és a gyerek fokozatosan rátok telepszik.
Teszteld le, hogy mekkora az összhang a családodban!

Amit még megtehetünk, hogy a gyermek alvása nyugodtabb legyen

Táplálkozás. A vacsorára fogyasztott nehéz, fűszeres, cukros ételek megterhelik a gyomrot. Ezért fogyasszunk könnyen emészthető ételeket. Mozgás. Mozgásszegény életmód nem ad egyforma leterheltséget a testnek, és az elmének. Mozogjon többet a gyerek! Friss levegő. Szellőztessünk ki, még télen is. A friss levegő segíteni fog a nyugodt alvásban. Hőmérséklet. Az alvási hőmérséklet nem 25 fok, hanem 20 fok. De az egyéni igényeket is mindig vegyük figyelembe. Ruhanemű, ágynemű. Természetes, laza anyagok használta szintén pihentető alvást eredményez. Rend az ágyban. Kisgyerekek hajlamosak az egész plüssállat készletüket felhalmozni. Kérjük meg, hogy válasszák ki a kedvencüket, és csak azzal aludjanak. Ha sokat forgolódik a gyerek, és kitakarja magát, kisebb korban hasznos lehet a hálózsák használata.

Tudtad, hogy a kisgyermek alvásproblémáin Te is hatékonyan tudsz segíteni?

Érdemes kihasználni a kisgyermek és anyukája közötti szoros lelki kapcsolatot!

A kisgyerekes anyukák sokszor tehetetlennek érzik magukat, mert csak azt látják, hogy a kicsi szenved, miközben nem tudja elmondani, mi baja. Ez a tehetetlenség azonban megszüntethető! Tudod mekkora élmény, ha már nem együtt szenvedsz a gyermekeddel, hanem hatékonyan tudsz neki segíteni? Mennyit növekedne az önbecsülésed anyaként, ha képes lennél megoldani a gyermeked alvás problémáit?

Mit érdemes megfontolni?

Gyermeked és közted ebben az időszakban a legszorosabb a kapcsolat, ezért „átjönnek” az ő érzései is, így Te is jobban szenvedhetsz, ha ő rosszul érzi magát.
A gyakorlati segítő munka során számtalanszor bebizonyosodott, hogy az anya és gyermeke közötti szoros kapcsolat miatt az édesanyákon keresztül is lehet oldani a kicsi feszültségeit, a benne lévő stresszt.
Ezért a legegyszerűbb, amit tehetsz, ha megtapasztalod a segítésnek azt a formáját, mikor rajtad keresztül dolgozunk a gyermeked problémáival. Ez a segítségadás sok erőt ad, és megerősíti anyaként az önbizalmad, amellett, hogy gyermeked alvás problémái is megszűnnek!

A kisgyermek alvásproblémái, félelme oldható az anyán keresztül is!

Ez azért hatékonyabb, mint a közvetlen, gyerekekkel folytatott munka, mert:
  • Ha az anya nyugodt, a gyermek is nyugodtabb,
  • Te intenzívebben, és mélyebben tudsz figyelni, együttműködni, mint egy 2-5 éves gyermek.
  • Könnyebben ki tudod fejezni az ő érzéseit, miközben azt is megérted, mi zajlik benne ilyenkor.
  • A tapasztalat azt mutatja, hogy kétszer jobb eredményt hoz, ha a szülővel foglalkozunk, és rajta keresztül oldjuk a kisgyermekek alvás problémáit, mint ha közvetlenül a gyerekekkel foglalkoznánk!

Hasznos kérdések és válaszok

Hányféle alapvető alvásproblémáról beszélünk kisgyerekek esetében?

Alapvetően háromféle alvási probléma létezik: 
  1. amikor nem tud elaludni a gyerek
  2. amikor éjszaka felébred, felriad, 
  3. amikor közöttetek akar aludni

Miért a szülőn keresztül kel dolgozni a kisgyerekek alvási nehézségei esetén?

Mert egy kisgyerek 6 éves korig szoros lelki kapcsolatban van az édesanyjával. lelki folyamatai nem tudatosak, de a szülő rá tud ezekre hangolódni, így a lelki folyamatok felszínre hozhatók. Ezen kívül a kisgyerek figyelme életkorából fakadóan még nem elegendő az alvászavarai oldásához.

Milyen altatási trükkök vannak, ha a gyermeked nem alszik el?

  • A napnak legyen egy ritmusa, az elalvási időszak legyen a történtek megbeszéléséé, elengedésé. 
  • Fizikai fáradság előnyösebb, mint az egész napos kanapén csücsülés.
  • Félelmek megbeszélése, anélkül, hogy túltolnátok.
  • Meleg fürdő, elektronika zéró, nyugtató illóolajok használata.
  • Kis lámpa a szobában.
  • Játszmák észrevétele, nyugodt lezárása.
 

Mi a legfontosabb gondolat, ha a gyerek fél elaludni, vagy éjszaka gyakran felébred?

Ez egyben a legnehezebb is számodra: maradj nyugodt, mert így leszel képes őt is megnyugtatni, ha ez nem megy, cserélj a pároddal.

Milyen lelki okok húzódnak meg a kisgyerekek alvászavarai mögött?

  • Elengedési problémák.
  • Szorongás a jövőtől.
  • Halálfélelem, szeparációs szorongás.
  • Családi játszmák tükrözése.
  • Párkapcsolati problémák kiterelése (figyelj inkább rám).
  • A gyerek belép társszerepbe, kitúrva a másik szülőt (befekszik közétek).
Az okok ennél lehetnek sokkal változatosabbak, és összetettebbek is!

Jelentkezz Gyerek tanácsadásra, hogy közösen kidolgozzuk a legjobb megoldást!

Itt nemcsak a probléma megismerése, a közös célok felállítása történik meg, de személyes tapasztalatot szerzel a stresszkezelő módszerek alkalmazásában. Te és a gyermeked is megtanuljátok az EFT-t használni.

Legyünk együtt szemtanúi a gyermeked változásának!

Mennyire érzed boldognak magad? – teszt

Teszteld le a saját lelkiállapotod az egyéni boldogságteszt segítségével!

Mennyire vagy boldog a párkapcsolatodban? – teszt

Teszteld le a saját párkapcsolatod a párkapcsolati boldogságteszt segítségével!

Mennyire boldogok a gyerekeid? – teszt

Teszteld le a gyereked lelki állapotát a gyerek boldogságteszt segítségével!

Mekkora az összhang a családodban?

Teszteld le a családod lelki állapotát a családi boldogságteszt segítségével!

Lájkolj minket!

Stresszcsökkentő videóink

Nézd meg a Családbanutazunk Videó csatornáját is!

YouTube csatorna