Tanár diák konfliktusok megoldása
Nagyon kiborító, mikor sokadszor ott állsz a tanári ajtaja előtt arra várva, megint mit fogsz kapni a gyereked miatt. Pedig a tanár diák konfliktusok kezelhetőek, még ha a tanár nem is fog változni.
Tartalomjegyzék
Tanár diák konfliktus jelei
Mikor hazajön gyermekünk az iskolából, érzékelni lehet, hogy milyen napja volt.
A tanár diák konfliktus akkor kezdődik, amikor valami látszólagos, vagy valós sérelem éri a gyereket, illetve a tanárt.
Ezt nem tudja a gyerek kezelni, és nem beszéli ki magából, vagy ha el is mondja, nem talál rá megoldást.
A tanár és a diák között szépen lassan felépül egy kölcsönösen negatív energetikai viszony. De ez kötődés is egyben, melytől mindkét fél nehezen szabadul, mert nem akarják, vagy nem tudják elengedni a kölcsönös rossz érzéseket.
A gyerek először csak otthon reklamál, utána elkezdenek jönni a rosszabb jegyek, majd az órai beszólások.
Vagy rendszeresen leblokkol a tanártól való erős félelem miatt. A negatív spirál mindkét esetben elindul.
A tanár diák konfliktus lehetséges kimenetelei
Az iskola nem demokratikus intézmény, nem is lehet, mert akkor egyforma joggal szólhatna bele tanár, diák és szülő az ott folyó munkába. A sok bába közt elveszne a gyerek.
Az iskola nem is autokratikus intézmény, mert a diáknak és a szülőnek is van beleszólása. Ezért az iskola kialakít egy szabályrendszert, melyet magáénak vall, és aszerint működik.
Mikor beíratod a gyermeked az első osztályba, arról is döntesz, hogy elfogadod az iskola szabályrendszerét. Az iskola szabályai nemcsak a diákokra, hanem a tanárokra, és az ott dolgozókra is vonatkoznak.
Amikor elkezdődik egy tanár diák konfliktus, annak a tanár éppúgy része, mint a diák és a szülő.
A három értékítélet együtt lesz meghatározó a tanár diák konfliktus kimenetele szempontjából. Természetesen a tanár mögött ott áll az intézmény is.
Amennyiben a tanár diák konfliktus túlságosan elmélyül, leggyakrabban három eset fordulhat elő:
- A diák kiborul, és addig támad, míg eltanácsolják, vagy közlik vele nem hivatalos úton, hogy keressen másik iskolát.
- A tanár kiborul, leadja az osztályt, elmegy, stb.
- Rendeződnek a dolgok. Ez a legjobb mindenkinek, mert megerősíti a gyermeket, és a tanárt is.
Kinek van igaza egy tanár diák konfliktusban?
A tanár a hibás vagy a gyerekem?
Ez a leggyakoribb kérdés. Miért?
Az igazságot keressük, vagy a megoldást?
Az emberiség történetében rengeteg konfliktus indult abból, hogy kinek van igaza, és kinek nincs.
Mennyivel könnyebb lenne, ha ehelyett a megoldásra fókuszálnánk! Mert, mint minden konfliktusban, egy tanár diák konfliktusban is mindenkinek megvan a maga igaza. Egyik fél sem soha teljesen fehér, vagy fekete.
A gyerek mellé álljak, vagy leállítsam?
Ez egy másik nagy dilemma szokott lenni. Mivel teszek neki jobbat, ha mellé állok és megvédem, vagy leállítom, mielőtt nagyobb baj történik. Ezzel a kérdéssel a legnagyobb probléma az, hogy kevés választási lehetőséget ad.
Mi lenne, ha arra fókuszálnánk, hogy a megoldást keressük?
Sokféle megoldás létezik.
Lehet, hogy azzal segítem a legjobban a gyermekem fejlődését, ha megtanítom neki a probléma megoldását. Ennek sok változata lehetséges még így is.
Azt a változatot megtalálni, ami mindenkinek jó, néha könnyebb, mint gondolnánk!
Az iskolai konfliktuskezelés háttere
Konfliktus fogalma
A konfliktus olyan összeütközés, mely mögött igények, szándékok, vágyak, törekvések, érdekek, szükségletek, nézetek, vélemények, értékek szembenállása húzódik meg. (Szekszárdi)
A nyer – nyer játszma
A konfliktusainkat látszólag sokféleképp lehet megoldani.
- Amikor az egyik fél győz és a másik veszít. Ez a győztes-vesztes játszma.
- Amikor alkalmazkodunk a hosszú távú érdekeink, félelmeink, vagy külső kényszer hatására. Ez az alkalmazkodó stratégia.
- Az elkerülő stratégia során a felek a konfliktust igyekeznek elkerülni, lemondások nélkül.
- Amikor kompromisszumokról kezdünk beszélni, akkor is a megoldást keressük, hogy ki miben tud engedni. Ez a kompromisszumkereső stratégia.
- Valójában azonban egyetlen megoldás működik hosszú távon is. A nyer-nyer játszma.
Különösen hasznos, mert a megoldás során mindkét fél arra törekszik, hogy olyan megoldás szülessen, ahol mindenkinek az érdekei érvényesülhetnek, tiszteletben tartják egymást, és a másik igényeit.
A tanár diák konfliktus kezelése a szülő részéről
A szülő akkor nyer, ha a gyermeke úgy száll ki a konfliktusból, hogy közben nem sérül senki sem lelkileg, sem fizikailag. Ha a szülő jól kezeli a felek közötti konfliktust, az a gyermek számára követendő konfliktuskezelési stratégia lehet a jövőben.
Problémás helyzetek mindig akadnak, de jó, ha tudjuk, hogy általában a legrugalmasabb fél irányítja a kapcsolatokat, mert ők képesek egy nehéz helyzetben a legtöbb megoldást találni.
A tanár diák konfliktus kezelése a gyerek oldaláról
A gyereknek az a jó, ha a tanár végre leszáll róla. Az igazság első ránézésre talán az ő oldalán áll.
Kellő objektivitással ő akkor nyeri ebből a tapasztalatból a legtöbbet, ha később más, hasonló helyzeteket már képes lesz önállóan, nyer-nyer játszmákkal megoldani.
A tanár diák konfliktus kezelése a tanár részéről
A tanár szeretné végezni a munkáját, és biztosan problémát okoz neki, hogy valami, vagy valaki miatt ez nem sikerül. Nem biztos, hogy valójában az adott gyerek az oka a tanár belső feszültségének, ez lehet külső, harmadik személy miatt is.
Jól tudjuk a saját életünkből, ha egy nagyobb problémával szembesülünk, mennyire nehéz helytállni a munkában. Pláne nehéz ez, ha közben 20-25 zsibongó gyermek vesz körül!
A közös megoldás (a nyer-nyer játszma)
Mi, szülők tehát eldönthetjük, milyen módon oldjuk meg a gyermekünk és a tanár közötti konfliktust. A közös megoldás kialakítása mindenkinek jó, nekünk is.
Ha tudunk új szempontokat, alternatívákat felajánlani a gyereknek, és a pedagógusnak is, akkor mindkét félnek segíthetünk.
Hasznos kérdések és válaszok
Mit tegyek, ha a gyerekemnek van igaza a tanárral szemben?
Tanítsd meg úgy nyerni, hogy a gyerek nem harcol, felesel, de a tartásával, a hitével, és a problémán való felülemelkedéssel megmutathatja, hogy ő jobb annál, minthogy belemenjen kicsinyes vitákba. Erre még egy alsós gyerek is képes, higgy benne!
Mit tegyek, ha a tanárnak van igaza, a gyerekemmel szemben, de ő ezt nem látja be?
Beszélgess vele, mondja el a problémáit, azt, hogy mi az igazi baja a tanárral. És utána kérd meg, hogy képzeletben helyezkedjen bele a tanár helyzetébe, és ő, mint „tanár” mondja el, hogy mi a problémája. Ez fejleszti az empátiát, és a felelősségvállalást.
Hogyan vehetem rá a gyerekemet, hogy ne veszekedjen a tanárral?
Tanítsd meg ésszel nyerni, és nem vitával. A vita újabb vitát szül. De ésszel lehetőség van arra, hogy más (kívülálló) szemszögből figyelje az eseményeket. Kívülállóként rá kell, hogy jöjjön, hogy nem hoz megoldást a veszekedés, vita.
A gyerekem a fejébe vette, hogy bosszút áll, és kikészíti a tanárt, hogyan előzzem meg a bajt?
Az, aki megalázza, kikészíti a másikat lesüllyed a másik szintjére. Ha igazán győzni akar, az így akarja elérni? Ha a tanár összes igazságtalansága ellenére ő nyugodt marad, akkor ki fog nyerni?
Mit tehetek, ha a tanár megalázza, bántalmazza a gyerekem?
Ismerd pontosan az eseményeket, legyenek bizonyítékaid. Beszélj a tanárral, ha hárítás van, akkor menj feljebb, ha az iskola nem segít, akkor keresd a tankerület vezetőt. De ne érzelemből, személyeskedő légkörben tárgyalj, csak a tények fognak számítani.
Tudj meg többet!
A tanár diák konfliktus, avagy konfliktuskezelés az iskolában – 2. rész
A gyermekem iskolai bántalmazás áldozata
A tanár diák konfliktusoknak van megoldása!
A tanároknak elegük van a gyerekedből, neked meg már remeg a gyomrod, ha hívnak? Oldjuk meg együtt a problémát!
Jelentkezz Gyerek tanácsadásra, hogy közösen kidolgozzuk a legjobb megoldást!
Itt nemcsak a probléma megismerése, a közös célok felállítása történik meg, de személyes tapasztalatot szerzel a stresszkezelő módszerek alkalmazásában. Te és a gyermeked is megtanuljátok az EFT-t használni.
Legyünk együtt szemtanúi a gyermeked változásának!