Iskolai bukás, pótvizsga – A bukás feldolgozása

Szerző: Takács Péter

A bukás feldolgozása hogyan lehet hatékony önbizalomvesztés nélkül?

Bukás esetén a szülőt (is) elragadhatják az érzelmek. A bukás feldolgozása gyereknek és szülőnek is kihívást jelent. Mit tehetsz elhamarkodott reakció helyett? 

Előbb inkább gondold végig alaposan a helyzetet, hogy ne tetézd a bajt, és ne az indulataid vezéreljenek.

Tartalomjegyzék

[lwptoc]
A bukás feldolgozása

A bukás feldolgozása a gyermek részéről

Gyermekünk bukását követően a legfontosabb és leghasznosabb, amit tehetünk: a következmények levonása, és a talpra állás.

Természetesen a dolgot nem szabad szó nélkül hagyni, viszont érdemes figyelembe venni a gyermek korát, valós képességeit és az egyéb körülményeket, melyek hozzájárulhattak az évismétléshez.

Amennyiben a gyermeket tanulási nehézségek, iskolai problémák (nem jó a viszony a tanárral, vagy az osztályközösséggel), vagy iskolaéretlenség miatt buktatták meg, akkor van a legnagyobb szüksége a támogatásodra, hogy legalább a bukás feldolgozása sikerüljön neki, és minél hamarabb talpra álljon.

Meg kell tudni a konkrét okokat, amelyek idáig vezettek, és a megoldási lehetőségeket közösen érdemes kidolgozni.

Ebben az esetben a gyermeknek biztosan szüksége van pozitív, megerősítő visszajelzésekre, önbizalom növelésre, és a bukás okozta stressz feldolgozására.

Meg kell erősíteni benne, hogy ő ettől még lehet okos és jó képességű, és éppúgy képes elsajátítani a tananyagot, mint bárki más.

A bukás feldolgozása családi problémák esetén

Ha valamilyen módon visszavezethető a családi helyzetre a rossz bizonyítvány, akkor nagy erőre van szükség, hogy ezt a szülő képes legyen elfogadni. Fontos, hogy a gyermek is tudja, hogy a szülők felelősséget éreznek a kialakult helyzetért, és számukra is fontos a megoldás.

Ilyenkor a legnehezebb belátni, hogy a személyes problémák mellett sürgősen kezelni kell a gyermek problémáit is, aki a bukással éppen segítséget kér saját problémáinak a megoldásához. Még akkor is, ha ezt nem mondja ki.

Ilyenkor nagyon fontos figyelni a bukás feldolgozása során a mögötte meghúzódó érzelmekre. Szülőként nagy kihívást jelent, hogy a saját problémáinkat félretéve neki is tudjunk segíteni.

A bukás feldolgozása, ha a gyermek nem tanul

Sokszor előfordul, hogy a gyermek egyszerűen nem tanul.

Nincs benne meg a hajtóerő, ami rávenné a tanulásra.

Ilyen helyzetben az év közbeni tiltások, fenyegetések, veszekedések eredménye csekély. A gyermek még akár bizakodik is, hogy úgyis „összeszedi magát” az év végére. Ez azonban végül nem következik be, és bukás lesz belőle.

Ilyenkor tisztán kellene látnia, hogy ez az ő problémája, ő “döntött” így év közben, és vállalnia kellene a következményeket. Ez sok esetben csak a „felszínen sikerül”. Megígér mindent, csak „hagyják már békén”.

Velük beszélgetve gyorsan kiderül, hogy valami más van a háttérben, ami miatt nem érdekli őket a tanulás.

Mivel ők szeretik homokba dugni a fejüket, náluk a bukás feldolgozása is kicsit nehézkesebb lehet, amíg ki nem derítjük a bukáshoz vezető valódi lelki okokat.

Mit tehetnek a gyerekek magukért a bukás feldolgozásához?

 

Teszteld le mennyire boldog a gyereked!

Miért nem érdekli a tanulás?

  • A barátok fontosabbak, és ők se tanulnak. Fél, hogy elveszti a barátait, nem mer nekik nemet mondani. A háttérben gyakran húzódik meg egy korábbi veszteség (válás, betegség, halálozás)
  • Dac, ellenállás a szülővel, tanárral szemben. A düh felülkerekedik a józan észen, a még labilis értékrenden.
  • Szerinte a tanulás nem ér semmit, ő „nem kér belőle”10-12 éves korig. A tanulás még nem elég fontos, a játék, a szülői törődés és figyelem hangsúlyosabb. A bukással jelez a gyermek, hogy több figyelmet kér.
  • Szerinte a tanulás nem ér semmit, ő „nem kér belőle” – 12-18 éves korig. Nem érdekli a felnőttek világa, és ezt így jelzi.
  • A gyermek valakihez tartozni akar, vagy le akarja venni valakiről a terhet. Ez talán a legfurcsább ok, mégis sokszor előfordul olyan esetben, ha a családban valaki nincs jelen (válás), valaki nagy beteg (igényli a figyelmet ő is), vagy olyan feszültségek vannak, melyek valamelyik szülőre nézve terhesek. Az utóbbi esetben a feszültséget figyelemeltereléssel próbálja oldani.

Az összes felsorolt helyzet mögött mély, feldolgozatlan lelki traumák állnak. Ilyenkor nagyon fontos, hogy a balhé helyett a megoldásra fókuszáljunk. Teljesen felesleges a gyermeket „beledöngölni a földbe”, mert feltehetőleg már amúgy is padlón van.

Éppen ezért összetett feladat a bukás feldolgozása, a mögötte rejlő okok felfedezése és megértése.

Ez egy családtag számára komoly kihívást jelenthet. Bizonyára rengeteg időre és türelemre lenne szükség hozzá. Ennek viszont ellentmond, hogy az idő sürget, és hogy a szülő ugyanúgy szenved a helyzettől.

Így nehéz az összefüggésekre rájönni.

Ilyenkor jól jön egy olyan közvetítő, akiben a gyermek és a szülő is megbízik, és aki segít a bukás feldolgozása lépéseiben. Amennyiben ez nem lehetséges, érdemes hivatásos segítő szakemberhez fordulni (tanár, szociális munkás, pszichológus, stb.).

A bukás feldolgozása a szülő részéről

Amikor a bukás megtörténik, a szülők úgy érzik, kudarcot vallottak.

Nagy kiábrándulást okoz, ha a gyermek nem olyan jó képességű, mint a többiek. Ezzel az aggodalmak végtelen sorát zúdítja a szülő saját magára.

Ráadásul ez az a pillanat, amikor a gyermek is komolyan szembesül azzal, hogy nem tudta teljesíteni az iskolai követelményeket. Nagyfokú szégyent, és dühöt vált ki belőle. Amúgy is ingatag, épülő énképe képes romokba dőlni. Feszültté, cinikussá válik, sokszor másokat hibáztat.

Azokban a családokban a legkritikusabb a helyzet, ahol a gyermek eddig nem merte megmondani, hogy rossz lesz a bizonyítványa, mert félt a szülői következményektől. Attól retteg, mit fognak mondani, mi következik.

A szülőként ilyenkor érdemes a gyermeked mellé állni.

Ez az a pillanat, amikor a bukás feldolgozása a szülőknek és a gyerekeknek éppolyan fontossá válik. Valójában egy hajóban eveztek, ezt érdemes ilyenkor szem előtt tartani, nehogy a kudarc érzése elragadjon titeket.

Ezzel a magatartással biztonságot és megerősítést adhatsz neki. Bármi is történt korábban, a gyermeknek szüksége van a támogatásodra.

Ez nem engedékenységet, határozatlanságot jelent, csak azt, hogy „kezet nyújtok” neki a probléma megoldásához.

Hogyan kezeld, ha gyermeked megbuktatták, vagy bukásra áll?

Sok esetben a gyermekek nincsenek tisztában az iskola, a tanulás értelmével.

Ezért igazi kihívás, hogyan tudja a szülő rávenni a gyermekét a tanulásra?

A tét nem mindegy, hiszen a gyermek a pótvizsgán már nem vallhat kudarcot.

 

Hogyan kezeld, ha gyermeked megbuktatták, vagy bukásra áll?

A felkészülést érdemes a lelki oldaláról is megkezdeni.

Már nincs mire várni, fontos, hogy a bukás feldolgozása minél hamarabb megtörténjen, és a pótvizsgára készülésre (is) lehessen koncentrálni.

A gyermek előtt igazi kihívás áll, amit nem szabad túldramatizálnunk, a hangsúlyt a felkészülésre helyezzük inkább.

Hasznos kérdések és válaszok

Elsős gyerekemet meg akarják buktatni, mert nem megy neki a tanulás, félek, hogy ez törést okoz az életében, mit tegyek?

Attól függ, hogy te, a család hogyan kezelitek a helyzetet. Akkor törés, ha így élitek meg. Az elsős gyerek egy év alatt sokat érik, feladattudatosabb lesz. Ha viszont továbbmegy, akkor egyre jobban lemaradt, aminek az eredménye, hogy megutálja a tanulást.

A gyerekem teljesen elveszett órákon, nem tudja mi t tanulnak, meg fog bukni, de úgy néz ki, ez se érdekli, mi a megoldás?

Valószínűleg a gyereked nem iskolaéretten került iskolába, nehezen hozható feladathelyzetbe. Ha tovább nyüstölöd, akkor még jobban fog hárítani. Vizsgáltasd ki a Nevelési Tanácsadóban a szociális érettséget, a koncentráció képességet, szűrjétek ki a tanulási nehézségeket.

A gyerekem teljesen padlón van a bukás miatt, szerinte nem volt igazságos a tanár, hogyan verjek lelket belé?

Tudasd vele, hogy ne a bukást tartsa szem előtt, hanem a megoldást. Ebből most ki kell jönnie akár igazságtalan volt a tanár, akár nem. Ne engedd, hogy elsüllyedjen az önsajnálatban.

A gyerekemet igazságtalanul buktatták meg, hogyan tovább?

Lehet. De a gyerekednek meg kell tanulni vesztes helyzetből is felállni. Az igazságtalanságot csak úgy győzheti le, ha megmutatja saját magának, hogy ennél ő okosabb és erősebb. Felkészül, és átmegy a pótvizsgán vagy az évismétlés alatt sokkal jobban teljesít. A gyerek hitére van szükség, hogy felálljon.

Jelentkezz Gyerek tanácsadásra, hogy közösen kidolgozzuk a legjobb megoldást!

Itt nemcsak a probléma megismerése, a közös célok felállítása történik meg, de személyes tapasztalatot szerzel a stresszkezelő módszerek alkalmazásában. Te és a gyermeked is megtanuljátok az EFT-t használni.

Legyünk együtt szemtanúi a gyermeked változásának!

Foglalj időpontot!

Az űrlapon kiválaszthatod, melyik tanácsadóhoz szeretnél jönni, és személyes, vagy online tanácsadást szeretnél. 1-2 napon belül telefonon megkeresünk időpont egyeztetésért a megadott telefonszámon.

A foglalkozások ára:

Stresszkezelés esetén: 18.000 Ft / alkalom; 4 alkalmas bérlet: 64.000 Ft

Házasság megmentés, válás, válás feldolgozás esetén: 22.000 Ft / alkalom; 4 alkalmas bérlet: 80.000 Ft

Feliratkozó

18 000 Ft / alkalom, 4 alkalmas bérlet: 64 000 Ft

22 000 Ft / alkalom, 4 alkalmas bérlet: 80 000 Ft