Mik lehetnek az iskolai bukás okai?

Szerző: Takács Péter

Hogyan segítsek, ha gyermekem bukott, pótvizsgázik, vagy évet ismétel?

Az iskolai bukás okai sokfélék lehetnek. Ráadásul a pótvizsga komoly stresszforrást jelent gyermeknek és szülőnek is. A sikeres pótvizsga nemcsak a tárgyi tudáson múlik, hanem a lelki felkészültségen is, ami EFT-vel könnyen elérhető. 

Tartalomjegyzék

[lwptoc]
Az iskolai bukás okai

Ha gyermeked egy, vagy két tantárgyból bukásra áll, vagy már meg is bukott, akkor nyáron, az iskola által kijelölt napokon javítóvizsgát tehet. Amennyiben három tantárgyból értékelték elégtelenre, a nevelőtestület engedélyével kezdheti csak meg a javítóvizsgát.

Az osztályozás során a tanárnak jogában áll az érdemjegyek átlagától mindkét irányba eltérni.

Hat lehetőség a bukás okai közül

A gyermek bukásának számtalan oka lehet. A bukás okai sokkal összetettebbek, mint azt első pillantásra gondolnánk.

1.     A családi háttér az iskolai bukás okai között

Ha a gyermeked életében folyamatosan jelen van a bizonytalanság valamely formája, akkor a tanulásra egyre kevésbé figyel.

Fontosabb dolgok kötik le:

„Miért veszekednek ennyit a szüleim?”

„Miért nincs jelen mindkét szülő az életemben, holott én mind a kettőt szeretem?”

És ehhez hasonlók.

Természetesen minden családban vannak változások, amelyek a gyermek életére is kihatnak. Ezért fordulhat elő, hogy egy jó képességekkel rendelkező gyerek a családi problémák miatt elveszti érdeklődését a tanulás iránt.

Először csak becsúsznak az első rossz jegyek, végül elképzelhető hogy pótvizsgát kell tennie.

A bukás mindig egy jelzés, egy segélykiáltás a gyerektől, hogy valami baj van!

 

Családi okok az iskolai bukás hátterében

2.     Iskolai problémák az iskolai bukás okai között

A gyermek nem érzi jól magát az iskolában, akár a tanárok, akár a társai miatt. Gyakorivá válhat a megszégyenülés, az iskolai kudarc. Sok helyen a tanulás nem „divat”.

Azok az osztálytársak, akik tanulnának, a többiek céltáblájává válnak. Ilyenkor a személyes önértékelésétől és a szülei támogatásától függ, hogy mit választ a gyermekünk.

Lehet, hogy beáll a sorba, és ennek következménye bukás lesz. Lehet, hogy nem tetszik neki az iskola, és minden eszközt „bevet”, hogy kikerüljön onnan.

Mindkét esetben érdemes a szülőnek résen lenni, hogy mi történik a gyermekével. A problémákat időben észlelve, és közösen megbeszélve hatékonyabban lehet segíteni.

 

Iskolai problémák az iskolai bukás hátterében

3.     Tanulási nehézségek az iskolai bukás okai között

Tanulási nehézségek esetén a gyermek nem képes követni, amit leadnak órán. Sokszor küzdelmes úton, hosszú órákon át kell tanulnia, míg megérti azt az anyagot, amit a társai kiráznak a kisujjukból. A dolgozatoknál lemaradnak, nem értik a szöveges példákat, gyakran megszégyenülnek, romlik az önértékelésük.

Ez különösen a diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia esetében fordul elő. Gyakran a szülő és a pedagógus sem veszi észre, hogy a gyermek részképességi zavarokkal küzd, diszlexiás, diszgráfiás vagy diszkalkuliás.

Ilyen helyzetek is könnyen eredményezhetnek bukást.

Tanulási nehézségek az iskolai bukás hátterében

4.     Viselkedési zavarok az iskolai bukás okai között

A különböző viselkedési zavarok egyik válfaja a szorongás, amikor a gyermek nem tud túljutni a félelmein, és ez akadályozza a tanulásban.

A viselkedési zavarok másik válfaja, ami jelentős problémát okoz: a figyelemzavar és a hiperaktivitás. Itt is érvényes sajnos, hogy a szülő és a pedagógus nem ismeri fel a tüneteket, és hajlamos azt gondolni, hogy a gyermek „csak” bohóckodik, lusta, pedig valójában nem képes odafigyelni.

A figyelemzavaros és hiperaktív gyermekek jelentős része nagyon intelligens, csak képtelen az összpontosításra, és az elvárt viselkedésre. A sorozatos problémák könnyen irritálják a szülőt és a tanárt is.

 

Viselkedési zavarok az iskolai bukás hátterében

5.     Betegségek az iskolai bukás okai között

A különböző krónikus betegségek, műtétek és az azt követő felépülés miatt a gyermek hiányzásainak a száma, és a lemaradása növekszik.

Emiatt is kerülhet a gyermek halmozottan hátrányos helyzetbe.

6.     Iskolaéretlenség az iskolai bukás okai között

Ebben az esetben nem a gyermek értelmi képességeivel vannak problémák. A szociális viselkedésére inkább az érzelmi alapokon hozott döntések a jellemzőek. Ők azok, akik gyakran elfáradnak, biztatni kell őket, nincs még meg a kötelességtudatuk.

A pedagógus ilyen esetben javasolhatja a szülőnek az évismétlést, mivel a következő évi tananyag még komolyabb kihívások elé állítaná a gyermeket.

Teszteld le mennyire boldog a gyereked!

Jelentkezz Gyerek tanácsadásra, hogy közösen kidolgozzuk a legjobb megoldást!

Itt nemcsak a probléma megismerése, a közös célok felállítása történik meg, de személyes tapasztalatot szerzel a stresszkezelő módszerek alkalmazásában. Te és a gyermeked is megtanuljátok az EFT-t használni.

Legyünk együtt szemtanúi a gyermeked változásának!