A diszlexiás gyerek önbizalom növelése
Mire kiderül, hogy diszlexiás a gyermekem, már annyi kudarc történt vele! Miért fontos egy diszlexiás gyerek önbizalom növelése? Hogyan növeljük az önbizalmát?
Tartalomjegyzék
Míg kiderül, hogy diszlexiás a gyermekem
Amikor beüt a krach!
Mikor bekerült a gyermek az első osztályba, elkezdtek olvasni tanulni, nehezen mentek a betűk, nem értette az összefüggéseket, lemaradt a társaitól. A tanítónő szólt, hogy meg kellene nézni, nem diszlexiás-e a gyerek.
Megtörténtek az első vizsgálatok, kiderült, hogy az.
Mi minden fut át ilyenkor rajtunk?
Eddig azt hittem, hogy lusta, és nem szeret tanulni
Talán ez az első gondolat, a diszlexia eszünkbe se jut. Ha hallottunk is róla, akkor sem merül fel bennünk a gyanú. Sokkal inkább, hogy:
- nem szeret tanulni,
- hogy a rossz tanító,
- vagy lusta a gyerek.
És elkezdünk intenzívebben foglalkozni vele, többet olvasunk, írunk. Neki ez nem tetszik, hárít. Ha látjuk, hogy nem jutunk vele egyről a kettőre, akkor kezdünk el kutatni, hogy mi is ez az egész.
Milyen kudarcokon esett át eddig a gyerekem?
Sajnos sok esetben eljut a gyerek a 3. vagy a 4. osztályig anélkül, hogy rájönnénk, hogy diszlexiás. Eközben:
- A tanárok, és a társai gyakran minősítik az olvasását, csúfolják, megszégyenítik
- Néhány tanárban kialakul a vélemény, hogy a gyerek lusta, és így is kezeli, pedig csak diszlexiás
- A gyerek nem csak az olvasást utálja meg idővel, de a tanulást is.
- Elveszti a bizalmát még azokban a pedagógusokban is, akik segíteni szeretnének neki
- Közben magáról is kialakul az a hiedelme, hogy ő „hülye”.
Mikor a szülővel közlik, hogy diszlexiás a gyermeke, érdemes tudni, milyen hátránnyal indul az iskolai kudarcok miatt.
Miért csökken a diszlexia miatt a gyerekem önbizalma?
Az idő faktor
Minél hosszabb idő telik el a diszlexia megállapítása, és az olvasás kezdete, valamint a diszlexia megállapítása, és a hatékony fejlesztés között, annál jobban romlik a gyermek önbizalma.
A támogató háttér
A diszlexiás gyermek támogató háttere, és annak erőssége a kulcsa a diszlexia kezelésének.
Mit jelent a jó támogató háttér?
Nem csak azt, hogy én, mint szülő meg akarom oldani a gyermekem diszlexiáját, hanem a következőket is jelenti:
- Stabil érzelmi háttér
- Elfogadó, nyitott közeg, mert a diszlexia nem betegség, hanem egy állapot
- Meg tudom találni azokat a motivációs lehetőségeket, melyek segítségével a gyermek maga is meg akarja oldani a diszlexiát
- Védelem, és hatékony kommunikáció a gyermek megszégyenítése, kigúnyolása esetén.
A gyermek alaptermészete
Amennyiben a gyermek tudja, hogy ő okos, bízik magában, akkor még a súlyos diszlexia sem tud kárt tenni az önbizalmában. Ne feledjük, hogy a probléma hárítása nem önbizalmat, hanem annak hiányát jelenti!
Ha azt érzed, hogy gyermeked hárítja a problémát, az már az önbizalomvesztés komolyabb formája.
Miért halad olyan nehezen a diszlexiás gyerek fejlesztése?
Ami miatt nehéz a fejlesztés
A fejlesztés évekbe telik. De mi történik ez alatt az idő alatt?
A fejlesztő munka sok erőfeszítést és kitartást igényel a gyerektől, és a szülőtől egyaránt. A siker nem jön könnyen. A gyermek gyakran elveszti a türelmét, kitartását, lelkesedését. Az, hogy biztatjuk, hogy az olvasás mennyire fontos, neki nem érv, mert az érzelmei ennél sokkal erősebbek.
A felmentések hatására előnyök is érik. El sem tudja képzelni, ha megszűnne a problémája, akkor gyorsabban menne a tanulás. Ő inkább csak azt érzékeli, hogy elvesztheti a felmentések miatti előnyöket.
A másik akadály, hogy a gyermek rengeteg egyéni figyelmet, fejlesztést kap. Ha megoldódna a probléma, lehet, hogy megszűnne a figyelem is?
Miért fontos, hogy a diszlexia lelki okait is kezeljük?
Az okok nemcsak a genetikában keresendőek, lelki okai is vannak. A fejlesztők egy része úgy véli, hogy a diszlexia kialakulásában a lelki okok egyre nagyobb szerepet játszanak.
Ha csak a tünetek kezelésével foglalkozunk, és figyelmen kívül hagyjuk a romló önbizalom, és a lelki okok jelentőségét, az olyan, mintha a házépítést a tetővel kezdenénk!
Mitől lesz gyorsabb a változás?
A tünetek kezelése mellett, ha oldjuk a kiváltó lelki okokat, és növeljük a gyermek önbizalmát is, a fejlesztés eredményei jelentősen hamarabb jelentkeznek.
Diszlexia és az önbizalom növelése
A diszlexia miatt megrendült önbizalom visszaállítása adja meg azt a stabil hátteret, amiért a gyermek érdekelve lesz a változásban, és hinni fog abban, hogy legyőzhető a diszlexia.
Hogyan növelheti a szülő a diszlexiás gyerek önbizalmát?
Elsősorban támogató háttérrel, ahogy arról már korábban volt szó:
- Szükséges a szülő szándéka, és hite is, hogy a gyermek meg tudja oldani a problémát
- Személyes példa, hogy a problémákat meg lehet oldani, erre vannak sikeres példák a szülő életében
- Az olvasás, a tanulás szeretete (Ha a szülő nem szeretett tanulni, és nem voltak jók a jegyei az iskolában, jusson eszébe, hogy a tanulás nem csak az iskolapadban történik. Biztosan van olyan területe az életnek, ahol valamit nagyon jól csinál, valamiben eredményei vannak, és ezzel példát mutathat a gyereknek.)
- Együttműködés a fejlesztővel, mert ő egymagában kevés. Szükség van az összefogásra is.
- Meglátni az apró sikereket a gyermek fejlesztése során, és azt pozitív módon visszajelezni neki.
- Olyan alternatív, olvasástól független lehetőségek megtalálása biztosítása, mely során az önbizalom hiánya fokozatosan leépíthető.
Mire érdemes vigyázni?
Amennyiben hárítja a tanulást, és a fejlesztést, a gyerek hajlamossá válik arra, hogy olyan elfoglaltságokat keressen, amiben jól érzi magát. Ez nem baj. De akkor már érdemes odafigyelni, ha az elfoglaltságok mértéke, minősége nincs jó hatással a gyerekre. Mint például: TV, és a számítógépes, mobiltelefonos játékok túlzott használata (lecke helyett „jó” elfoglaltság), lógás, bandázás.
Fontos, hogy a számítógép, TV, mobiltelefon használatot határozott keretek között engedélyezzük. Mivel a gyerek az iskolai kudarcok hatására hajlamosabb a tanulás, fejlesztés helyett a könnyebb utat választani.
Fogjunk össze a diszlexia legyőzése érdekében!
Kerüljön gyorsítópályára gyermeked fejlesztése!
Gondolkodjunk komplex (több oldalú) megoldásokban.
A fejlesztéshez a fejlesztő pedagógus,által kidolgozott tematika kellően részletes, és alapos. Ez feltétlenül szükséges.
A diszlexiás gyermek önbizalmának helyreállítása, és az esetleges kiváltó lelki okok kezelése legalább ugyanilyen fontos, és szükséges.
Figyeld meg, ha olyan dolgokról beszélgettek, amit szeret, felcsillan a szeme, és átvált „normál üzemmódba”. Ha olvasásról, tanulásról van szó, rögtön “visszarendeződik”.
Ha visszatérne az önbizalma, csökkenne a kudarcok száma, felgyorsulna a fejlesztés is.
Hatékony önbizalom visszaállítás
A honlapon olvasható EFT módszer segítségével a diszlexiás gyermek önbizalma gyorsan, és hatékonyan helyreállítható.
Miért?
- A gyermek már az első alkalommal, mikor alkalmazza a módszert, megtapasztalja annak pozitív hatását.
- Az EFT módszer kitűnően alkalmazható az iskolai kudarcok végleges feldolgozására
- A diszlexiás gyermek önkorlátozó hiedelmei („Nem vagyok jó, Hülye vagyok,” stb.) az EFT segítségével hatékonyan feloldhatóak.
- A gyermek olyan önsegítő, stresszoldó módszert ismer meg, melyet bármikor alkalmazhat.
- Az EFT-t alkalmazva javul az olvasás minősége, csökken a hibaszázalék, javul a szövegértés.
Ez itt mind a gyermekedé lehet!
Több információ a diszlexiáról >
Állítsuk helyre együtt a gyermeked elveszett önbizalmát!
Jelentkezz Gyerek tanácsadásra, hogy közösen kidolgozzuk a legjobb megoldást!
Itt nemcsak a probléma megismerése, a közös célok felállítása történik meg, de személyes tapasztalatot szerzel a stresszkezelő módszerek alkalmazásában. Te és a gyermeked is megtanuljátok az EFT-t használni.
Legyünk együtt szemtanúi a gyermeked változásának!