Hogyan győzik le a jó házasságokban a stresszt?

Szerző: Sághy Zsuzsanna

A jó házasságok és a stressz kapcsolata

Minden házasságnak megvannak a maga buktatói, konfliktusai, és stressz forrásai.

Főleg, amikor fontos döntéseket kell hoznunk. Meghatározza a kapcsolatunkat, ahogy ezeket a konfliktusokat kezeljük.

És ettől válhat a házasságunk még stressz terhesebbé, vagy boldogabbá.

Tartalomjegyzék

[lwptoc]

Párkapcsolati tanácsok - 33 ötlet a párkapcsolat javításához

Stresszkezelés a jó házasságokban és a rossz házasságokban

Azok a párok, akik a nézeteltéréseiket arra használják fel, hogy jobban megértsék egymást, közelebb kerülnek egymáshoz.

Míg azok, akik egy konfliktus során mindent bevetnek, hogy széttépjék a másikat, arra kárhoztatják a kapcsolatukat, hogy több legyen benne az egymás iránti rosszindulat, ellenségesség, és elkeseredettség.

A Penn State University kutatói azt vizsgálták, hányan élnek konfliktus-orientált házasságban, és milyen párkapcsolati tulajdonságok szükségesek a jó házasság megéléséhez.

A kutatás során 1000 pár párkapcsolati fejlődését vizsgálták 20 éven át, és érdekes mintákat fedeztek fel.

Megállapították, hogy a párok konfliktus-kezelési technikái négy kategóriába sorolhatóak, és ezek a technikák összefüggésben álltak azzal, hogy egy-egy házasság mennyire volt boldog és stabil.

A jó házasság titka és a konfliktuskezelési technikák

A párok 4 konfliktus-kezelési technikája

1. A “Jóváhagyó” házasságok

A legboldogabb és legtartósabb házasságokat a kutatók „Jóváhagyó” házasságoknak nevezték el, amelyeket a közös döntéshozatal jellemzett.

Ezekben a házasságokban (amelyek a házasságok legnagyobb csoportját alkották, 54 %-ot) a boldogság mértéke a mérsékelttől a magas értékekig terjedt.

A konfliktusok mértéke pedig az alacsonytól a közepesig.

A „Jóváhagyó” házasságokat általában pozitívnak értékelték, mert a párok elkötelezettek voltak egymás iránt, és boldogok.

Az ilyen házasságokban mindkét fél részt vett a döntéshozatalban és a háztartási munkában.

Ezek bizonyultak a tartós, jó házasságoknak.

2. Az “Illékony” házasságok

Az egyik boldogtalanabb csoport tagjait „Illékony” házasságoknak nevezték el, és a magas konfliktus-szint, valamint a magastól közepes mértékig terjedő boldogság-szint jellemezte őket.

A résztvevők 20 %-a élt ilyen házasságban. Ezek a házasságok sokkal instabilabbak voltak, mint az előző csoport.

3. Az “Ellenséges” házasságok

Elkülönítettek egy ennél is boldogtalanabb csoportot, amelyet „Ellenséges” csoportnak neveztek el.

Ez a csoport is a résztvevők 20 %-ára volt jellemző, és ők voltak a leginkább konfliktus-keresők.

Nem meglepő módon, ebben a csoportban váltak el leggyakrabban a párok.

Emellett ebben a csoportban volt a legmagasabb a stressz, és az egyéb problémák aránya is.

Ez az a csoport, amelynek a legnagyobb szüksége lett volna, vagy lenne új stratégiák, és megközelítések kialakítására, hogy kezelni tudják a konfliktusaikat egymással.

4. Az “Elkerülő” házasságok

A negyedik csoportba az „Elkerülő” házasságok kerültek.

Ők kevesebbet kommunikáltak egymással, de boldognak mondták magukat, és sokkal tartósabbnak bizonyult a kapcsolatuk, mit az előző két csoportnak.

Ebben a csoportban volt a legmagasabb a hagyományos szereposztás aránya, ahol a férj nem vett részt a háztartási munkában, és a házaspárok az életre szóló házasságban hittek.

Ezek a párok a hagyományos szerepekben hittek, és valószínűleg a hiedelmeik miatt kerülték a veszekedéseket, mert nekik egy életre együtt kell maradniuk.

Ezekre a párokra sem volt jellemző a válás.

Ezekben a házasságokban, a „Jóváhagyó” házasságokhoz hasonlóan alacsony volt a konfliktusok aránya, de általánosságban véve kevésbé voltak egészségesek a másik csoport tagjaihoz képest.

A kutatók szerint azért, mert a konfliktusok elkerülése akár ahhoz is vezethet, hogy másfajta együttműködést, megállapodást, és konfliktust, vagy nézeteltérést is inkább elkerülnek a párok egymással.

Az egészséges, jó házassághoz az szükséges, hogy mindkét fél elköteleződjön a kapcsolat mellett, és energiát fektessen bele.

Ha úgy érzed, hogy a jó házasság eléréséhez több támogatásra lenne szükséged, itt tudunk segíteni Neked.

Vannak olyan kommunikációs, és stressz csökkentési technikák, amelyek kifejezetten segíthetnek, hogy boldogabb párkapcsolatban, jó házasságban élj, kevesebb konfliktussal. 

A jó házasság és az érzelmi felszabadulás

Hogyan őrizzük meg a jó házasságot?

Mit tegyél, ha a házasságod már a megszokás uralja?

Jó, ha a kapcsolatokban a „dráma” szintet alacsonyan tartjuk, De az nem, ha annyira alacsony a stressz szint, hogy hagyjuk a kapcsolatot is ellaposodni.

Az unalom, és az igazi kapcsolódás hiánya is vezethet egy házasság válságához.

A Stony Brook University szociológusai, és pszichológusai végeztek egy kísérletet, amelyben 123 házaspárt kérdeztek meg a házasságuk 7. évében és a 16. évében.

Azok, akik már a 7. évben is unatkoztak egymás mellett, szignifikánsan rosszabbul érezték magukat a házasságuk 16. évében.

A kutatók ilyen kérdéseket tettek fel:

Az elmúlt hónapban milyen gyakran érezted azt, hogy a házasságod csak megszokás?

Ugyanazokat a dolgokat csináljátok újra és újra, és nem csináltok semmi izgalmasat együtt, párként?”

Az egyik fontos megállapításuk az volt, hogy az unalom, és megszokás sokkal kevesebb intimitáshoz, és közelséghez vezet, ami csökkenti a házasságon belül elégedettség mértékét, így végső soron a “jó házasság” érzését is.

Az emberek gyakran azt gondolják, hogy azok a legelégedettebb párok, akik „sosem veszekszenek”.

De ezek a kutatások azt is megmutatták, hogy a legboldogabb házasságokban sokkal több a konfliktus.

Azaz: nem hiányzik azokból sem, csak a párok másképp viszonyulnak a problémák közös megoldásához.

Azt is kimutatták, hogy ha párban kell kihívásoknak megfelelnünk (ebbe beletartozik a napi stressz megélése, amiben segítünk egymásnak, hogy kezelni tudjuk, és a nagy krízisek megélése is, amiben támogatjuk egymást, hogy túléljük), az valójában közelebb hozza egymáshoz a párokat.

Amellett, hogy a nagy krízisek megterhelik még a jó házasságokat is, arra emlékeztetnek, hogy a mindennapi rutin, és egyhangúság nem tesz jót a kapcsolatoknak, miközbens a kihívásoknak és küzdelmeknek pozitív hozadékuk lehet.

A kutatók azt is bebizonyították, hogy általában növeli a házastársi elégedettséget, ha új tapasztalatok és kihívások elé állítják őket közösen.

Nemcsak az a fontos, hogy a párok konfliktus és probléma mentes életet éljenek.

Az is fontos a jó házasság fenntartásához, hogy izgalmasan éljék együtt az életüket a párok.

 

A jó házassághoz változatosságra van szükség

4 tipp a jó házasság megőrzéséhez

Hogyan őrizük meg a házasságunk izgalmas oldalát, ha a mindennapi élet, a kötelességek, és a felelősség is belép az életünkbe?

Ehhez fontos a megfelelő kommunikáció, és a jó konfliktus kezelési technikák mellett az is, hogy új, izgalmas dolgokat próbáljunk ki együtt.

Itt van néhány ötlet, hogy fenn tudd tartani a jó házasságod:

1. Randizzatok legalább egyszer egy héten

Ez egészen átalakíthatja a házasságod, főleg ha már teljesen bekebelezett a napi rutin. Dolgoztok, gyereket neveltek, ugyanazokat a problémákat rágjátok nap mint nap.

De az ilyen randevúk megengedik, hogy mindketten újra „csak” önmagatok legyetek a felelősségek, és problémák nélkül, és csak élvezzétek az életet együtt.

2. Rendszeresen próbáljatok ki új dolgokat

Amikor éppen „randiztok”, ne mindig ugyanazt csináljátok.

El lehet menni színházba, lovagolni, biciklizni, táncolni, koncertre, egzotikus éttermekbe.

Néha csináljatok olyasmit, amit soha azelőtt. Ez segít legyőzni a stresszt és az unalmat is, miközben együtt fejlődhettek valamiben.

Új dolgokat tanultok meg magatokról és egymásról is.

3. Vegyetek részt aktívan egymás életében

Segíts a párodnak abban, amit csinál, és hagyd, hogy ő is segítsen a te dolgaidban.

Így az eddigi kihívások közös élménnyé válnak, mindenkinek előnyös a másik támogatása, és az eddigi stressz tényezők is könnyebben elviselhetők.

Ha vannak gyerekeitek, ez vonatkozik rájuk is. A gyereknevelésben is részt vehettek csapatként.

(Ez talán egyértelműnek tűnhet, de néha mégsem árt, ha emlékezteted magad / magatokat rá.)

4. Legyen több vidámság, és szórakozás a közös életetekben

Néha ez ilyen egyszerű: keressétek a szórakozást, és tegyétek a jó házasság részévé.

A humor megőrzése, vagy visszacsempészése a kapcsolatba, sokat segít.

Ne hagyd, hogy a kötelességek, a megfelelési kényszer, a napi rutin és felelősség elvigye az összes humorérzéked, és a boldogságod.

Mind a ketten jobbat érdemeltek az unalomnál, elégedetlenségnél, vagy a megszokásnál.

Ha egy pár lépést kipróbálsz ezek közül (vagy ezek közül), jobban fogjátok közösen élvezni az életet, és a házassági elégedettség magasabb szintjét is elérhetitek.

Ez csak nyer-nyer játszma lehet.

Ezzel a teszttel azt is megnézheted, mennyire vagy boldog most a párkapcsolatodban.