Koronavírus pánik helyett 13 stresszoldó ötlet

Szerző: Sághy Zsuzsanna

Hogyan óvhatod meg a családod a pániktól, és annak következményeitől?

Minden évben elindul valami pánik az emberekben. Nem könnyű megállítani, mert ha valaki el kezd félni, az könnyen átragad a többiekre is. Tegyünk egy kísérletet, hogy a te családodban ne legyen úrrá a félelem.

Mi a pánik?

Nagyfokú ijedtség, amely hirtelen fellépő bizonytalanság érzéséből származik egy csoportban. https://hu.wikipedia.org/wiki/P%C3%A1nik

Ha kitör a pánik, akkor az emberek számára a megszokott viselkedési normák felülíródnak, és a félelem hatása alatt olyan cselekedetekre képesek, melyek normál körülmények között eszükbe sem jutnának.

Aki pánik helyzetben érzi magát, az csak a saját intenzív félelmeivel képes foglalkozni, és közben nem tud másokra figyelni. Viselkedését meghatározza még a csoport viselkedése is. 

Okok, amiért pánikot érzünk a koronavírus miatt

1. ok: Félelem az ismeretlentől

Az első pánikkeltő faktor a félelem az ismeretlentől. A koronavírusról annyit tudunk, hogy vannak halálos áldozatai, és egyelőre ismeretlen az orvosok előtt a betegség.

A halálos, és ismeretlen betegségektől mindig is féltek az emberek, mert minden, ami biztosnak tűnik, egy betegség hatására egyszer csak eltűnhet. Régen a betegségek (pestisjárványok) csatákat, háborúkat döntöttek el, országok cseréltek gazdát.

De a pánik nemcsak az ismeretlentől való félelem miatt alakul ki, hanem amiatt is, mert az emberek alkalmazkodóképessége a változásokhoz a jelen (túl)civilizált korban szinte a nullával egyenlő.

Arra gondolok, hogy a mai ember kritikus helyzetben hogyan találja fel magát. Megijed, ha elfogy az élelmiszer a boltból, és azt hiszi, hogy itt a világvége. A legtöbb ember azonnal tehetetlennek érzi, gondolja magát, ha valami szokatlannal találkozik.

A pánik tehát nem kifejezetten (és nem csak) a koronavírustól alakul ki, hanem attól is, hogy a fejekben nem tisztázott, mi mindent tehetünk még egy probléma esetén.

Ilyenkor valójában a problémákra, és a helyzet keltette pánikra fókuszálunk a megoldások helyett. Talán nem is hisszük el magunkról, hogy képesek vagyunk egy-egy válsághelyzetet kezelni.

A hiperaktivitás kísérő tünete. A legfőbb tanulási nehézség a hiperaktív gyerekeknél a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia.

2. ok: Információhiány, vagy -többlet

A másik pánikkeltő faktor a tájékoztatás, a tájékoztatás hiánya, illetve a félretájékoztatás.

De az is pánikkeltő lehet, ha túl sok információ ömlik rá az emberekre ugyanarról a jelenségről. Ahogy most a koronavírus esetén is ez történik. Akárhova fordulsz, minden erről szól, és ettől támadhat az az érzésed, hogy a vírus az egész világon eluralkodott. Pedig inkább a hírekben, és az emberek fejében történt ez meg. Már képtelenség másra figyelni, vagy másra gondolni.

De, ha mindezek ellenére azt éreznéd, hogy korrekt tájékoztatást kapsz, megnyugtatnak, hogy biztonságban vagy, minden rendben lesz, a pánik helyett sokkal összehangoltabb lenne az emberek, a közösségek viselkedése.

És az is ide tartozik, hogy a tájékoztató szervek felé se túl magas a bizalmunk. Ha nincs meg ez a bizalom, akkor egyénileg a vérmérsékletünk, és félelmeink tükrében kézbe akarjuk venni az irányítást, mert megszoktuk már, hogy csak magunkra számíthatunk. 

3. ok: Félelem a gazdasági, egészségügyi válságtól

A harmadik pánikkeltő faktor, hogy a koronavírus pánik mellett a háttérben van egy sokkal sunyibb félelmünk is, amivel csak most kezdünk szembesülni.

Ez a gazdasági válságtól, összeomlástól való félelem. Még mindenki emlékszik a 2008-as gazdasági válságra. Azóta a gazdaság célja a fentarthatóság helyett ugyanúgy a folyamatos és állandó növekedés maradt.

És mint minden gazdasági összeomlás, ez is a közembereket fogja leginkább megviselni. De most még azt sem tudjuk, hogy jogos-e az ettől való félelmünk, vagy sem.

 

A hiperaktivitás, és a figyelemzavar miatti szorongás

Milyen hatása van az életünkre a betegségektől való félelemnek, pániknak?

A pánik, és a félelem a stressz egyik jele. Egyfajta felfokozott stressz állapot, amikor valóban „elfelejtünk” gondolkodni. Hiszen amikor veszélyhelyzet van, nem gondolkodunk, hanem azonnal cselekszünk. Ez a túlélés záloga.

A stressz hatására rögtön menekülésbe fogunk, mert ez a természetes stressz reakció. A meneküléshez energiára, és oxigénre van szüksége az izomzatnak, amit a legtöbb energiát, és oxigént fogyasztó szervtől, az agytól fogja elvonni a szervezet.

De egy pánik helyzetben a szervezet irányítóközpontjának ez sem elég, így további energiaelvonásra ad parancsot. Menekülés közben nem kell a fajfenntartásról gondoskodni, emészteni, az immunrendszerre sincs szükség, és alvásra se.

Teszteld le, hogy mekkora az összhang a családodban!

Mert pánikhelyzetben egy a fontos: a túlélés. Teljesen mindegy, hogy a félelem valós helyzet miatt alakul ki bennünk, vagy csak elképzelünk valamit, a stresszreakciók ugyanazok.

Emiatt az erősen stresszelő emberek jobban küzdenek emésztési, szexuális, alvási problémákkal, gyengébb az immunrendszerük, és gyakrabban betegek.

Egy koronavírus pánik kellős közepén viszont a legkevésbé arra van szükségünk, hogy az immunrendszerünket hagyjuk legyengülni!

Akkor most félnem kell, vagy inkább vegyem félvállról az egészet?

Amikor elindult a koronavírus a világban az emberek gondolkodásuk és félelmeik szerint két csoportra oszlottak. Az egyik csoport lerohanta a gyógyszertárakat, és felvásárolta a tartós élelmiszereket. A másik csoport meg nevetett rajtuk, és elbagatellizálta a pánikot.

Hogy melyik a helyes?

Talán mindkettő csak a stresszre, és a pánik helyzetre adott különböző reakció.

De hogyan tehetnénk a stressz és a félelmek ellen a legtöbbet magunkért, és a családunkért?

 

Teszteld le, hogy mekkora az összhang a családodban!

13 ötlet, hogy mit tehetsz, hogy a családodban megőrizd a nyugalmat, és a békét

1. Csinálj pozitív, lélekemelő dolgokat! Maradj optimista, amennyire csak lehet. Minden rosszban van valami jó, keresd meg ezeket a dolgokat, és figyelj a pozitív dolgokra.

2. Kerüld a pánikkeltő fórumok, emberek társaságát, mert semmi szükség arra, hogy te is telítődj, vagy attól pánikolj, amit mások mondanak.

3. Foglalkozz magaddal, a lelki világoddal többet. Ezt kritikus helyzetekben sokkal nehezebb megvalósítani, de a legfontosabb dolog, amit magaddal, és a szeretteiddel tehetsz. Mert minél nagyobb a fejetlenség odakint, annál fontosabb, hogy képes legyél megőrizni a nyugalmad odabent.

4. A szeretteidnek nem arra van szükségük, hogy féltsd őket, aggódj értük. A szereteted sokkal több erőt ad nekik, mint a félelmeid. Sok esetben többet ér, mint a gyógyszerek.

5. Erre az időre tegyétek félre a családi vitákat. Sokkal fontosabb, hogy válsághelyzetben a családtagok összefogjanak, és támogassák egymást.

6. Az iskola bezárások arra is jó lehetőséget biztosítanak, hogy több (minőségi) időt töltsetek együtt.

7. Figyeld meg a média, az emberek kommunikációját! A pánik nem egyik pillanatról a másikra hatalmasodik el az embereken, hanem fokozatosa nő a félelemszint, és egyszer csak berobban. Ha elérte ezt a szintet, akkor pillanatok alatt terjed (pont, mint a vírus). Ezért fontos tudatosan figyelni a téged elérő kommunikációra, hogy ne kerülj olyan gyorsan a hatása alá.

8. Amennyire teheted, maradj ki a pánikhelyzetekből, mind fizikálisan, mind mentálisan.

9. Legyél felkészült. Ami nem a tartós élelmiszerek felhalmozását jelenti, hanem azt, hogy higgy magadban: amikor eljön az ideje, kellő kreativitással és rugalmassággal tudsz bármit megoldani.

10. Fogj össze másokkal. Nehéz helyzetben ne a vetélytársat lásd másokban, hanem a lehetőséget a közös megoldásokra.

11. Ne ítélj el másokat, mert jobban félnek, mint te, vagy rosszabb helyzetben vannak (anyagilag, egészségileg), hanem segítsd őket, ahogy épp tudod.

12. Bármi is zajlik a világban, az nem más, mint az emberek fejében zajló belső háború kivetülése. Mutatja, hol tartunk lelkileg, érzelmileg. Ha te pozitívabb, egészségesebb állapotba kerülsz, akkor azzal segítesz mások energiaszintjének és tudatosságának emelkedésében is.

13. Ahhoz, hogy meg tudj nyugodni, és képes legyél rugalmasan alkalmazkodni a kialakult helyzethez, használd az EFT-t támogató segítségként, hoszen ezt a módszert pont a stressz csökkentésére fejlesztették ki.

Ehhez itt kapsz több segítséget:

Jelentkezz ITT Felnőtt vagy Gyerek EFT tanácsadásra a hatékony stresszkezeléshez!

Ezek is érdekelhetnek

Immunrendszer erősítése házilag

Immunrendszer erősítése házilag

Immunrendszer erősítése otthon, hogy megvédd a családod Az immunrendszer erősítése, erőssége kulcsfontosságú minden betegség legyőzésében. Lélekben erősnek kell maradnunk, hogy bírjuk a strapát, és legyőzzük a betegségeket, ami megtámadta a szervezetünket. ...

bővebben
6 lelki ok, amiért egy férfi fél gyereket vállalni

6 lelki ok, amiért egy férfi fél gyereket vállalni

A gyerekvállalás egyenrangú szerep. Kell hozzá egy társ, akivel bátran megbirkózol az összes jövőbeli, most még ismeretlen kihívással. De miért van az, hogy egy férfi fél gyereket vállalni? A férfiak gyerekvállalási kedve több okra vezethető vissza. Olvashatunk...

bővebben

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kettő × kettő =