Szorongó gyermekem van, aggódom érte

Szerző:

Hogyan segíthetsz szorongó gyermekednek?

Szorongó gyermekem van! Ez rontja a tanulmányi eredményét, és akadályozza a mindennapjait. Hogyan segíthetsz rajta? A szorongás oldható EFT-vel. Mikor érdemes szakembert keresned?

 Szorongó gyermekem van, aggódom érte

Mi a szorongás?

A szorongás az a normális válaszreakció, amit egy általunk érzékelt fenyegetésre adunk. A szorongás akkor tér el a normálistól, ha olyan helyzetekben fordul elő, amit az emberek többsége könnyedén megold.

Szorongás fajtái

A szorongás szerteágazó probléma. Akkor jelent nehézséget, ha ok nélkül, vagy valós fenyegetést nem jelentő események hatására jelentkezik.

A szorongó gyermekek esetében is jelentkezhet önállóan, vagy egy másik probléma részeként (pl. krónikus betegség miatt kialakult szorongás).

1. Általános szorongás

Irreális vagy túlzott szorongást, aggodalmat érez a gyermek az életében bekövetkezett esemény(ek) hatására, és legalább 3 hónapig fennáll.

2. Generalizált szorongás

Olyan, nem speciális helyzetben jelentkező szorongásos állapot, mely folyamatosan jelen van, és a szorongó gyermek életének szinte minden mozzanatát befolyásolja. (Dr. Ranschburg Jenő)

3. Pánik

Egy vészhelyzetnek ítélt szituációra adott hirtelen reakció, mely félelmi és szorongási epizódokkal jár.

4. Poszttraumás stressz szindróma (PTSD)

Jellegzetes és tartós tünetekkel járó betegség. Azt jelenti, hogy egy életet veszélyeztető helyzet átélése után a szervezet nem képes a normális működésre visszaállni, folyamatos riadókészültségben marad. Legtöbbször balesetek, erőszak, nemi erőszak után megjelenő tünet együttes.

5. Fóbia

Irracionális félelem tárgytól, állattól, helytől, személytől. Lehet félni a tértől (agorafóbia, tériszony, klausztrofóbia), vagy a társadalmi érintkezéstől (szociális fóbiák, félelem a nyilvános beszédtől, félelem attól, hogy társaságban megszólaljunk). De lehet irreális félelmünk természetben előforduló jelenségektől is: sötétség, mennydörgés, frontok, betegség, stb.

6. Kényszer

Akaratunk ellenére rendszeresen gondolatok, képek „törnek be” a tudatunkba, melyektől képtelenek vagyunk szabadulni. Ez a kényszeres gondolkodás. De lehet, hogy valamilyen cselekvéssort kell újra és újra végrehajtanunk, melyet nem akarunk, de mégis tennünk kell. (Dr. Ranschburg Jenő)

Szorong a gyermekem Mit tapasztalsz szülőként?

Mit tapasztalsz szülőként, ha szorongó gyermeked van?

Tapasztalatok szerint a lányok gyakrabban szoronganak. Felmerül a kérdés, hogy ez azért van így, mert a lányoktól és a fiúktól mást vár a társadalom, vagy valóban ezek a tények?

A lányoktól elvárt női szerepek (biztonság, otthon), a fiúktól elvárt férfi szerepek (védelem, küzdelem, az anyagi biztonság megteremtése) könnyen okozhatnak konfliktusokat egy szorongó gyermekben.

A fiúk a szorongást igyekeznek túlkompenzálni (vagányság, harsányság), ezért nem mindig vesszük észre, hogy valójában szoronganak. „Vagánynak” néznek ki, és ezzel látszólag teljesítik a társadalmi elvárásokat. Tanácsadói tapasztalataim alapján sokkal több fiúra jellemző a szorongás, mint ahogy azt általában gondolnánk.

A szorongás eltérő típusai miatt a tünetek nem egyforma mértékben, és nem ugyanolyan hosszan állnak fenn a szorongó gyermekeknél, akár fiúk, akár lányok.

 

A továbbiakban a gyerekek általános szorongásról és a hosszabb ideig fennálló generalizált szorongásról olvashatsz.

A következőkben kizárólag az általános szorongásról és a hosszabb ideig fennálló generalizált szorongásról lesz szó.

Ami általánosságban elmondható:

  • A szorongó gyermek nem azt nyújtja az iskolában, ami a képességeihez, tudásához mérten elvárható lenne tőle
  • Fél barátkozni, nehezen teremt kapcsolatokat.
  • Gyakran fáradékony, nyűgös, befelé fordul, szomorú.
  • Alvás zavarok lépnek föl (nem tud elaludni, éjszaka felébred, „jár az agya”.)
  • A számára félelmetes helyzetektől megfutamodik (nem megy be dolgozatokra, lóg az iskolából, nem jár haza, csavarog, stb.)
  • Gyakran „lebetegíti magát” a megmérettetések előtt (fejfájás, láz, hasmenés, stb.)
  • Ingerlékeny, sértődékeny.
  • Semmi sem jó neki.

Miről számol be szorongó gyermeked?

  • Betegnek érzi magát.
  • Leblokkol a számonkérések során.
  • Kritikus helyzetekben: görcsöl, heves szívdobogása van, fáj a feje, izzad, remeg.
  • Émelyeg, hányingere van.
  • Szédül, akár el is ájul.
  • Gyakran jár WC-re.
  • Unatkozik, de nem mer belekezdeni semmi újba.
  • Fél, hogy valami baj történik a szüleivel, vagy a testvéreivel.
Teszteld le mennyire boldog a gyereked!

Mit tehetsz, ha szorongó gyermeked van?

Oldjátok együtt szorongó gyermeked érzéseit!

Mielőtt kétségbe esnél, vizsgáld meg a helyzetet és a körülményeket:

  • Olyan dolog miatt szorong, amitől más is szokott?
  • Történt vele valami a múltban (nevetségessé vált a többiek előtt az órán, és ennek már jó ideje), és emiatt még most is retteg, aggodalmaskodik a felelések miatt?
  • A szorongása egyre több helyzetben jelentkezik?

Amennyiben a gyermek félelmei túlzóak, nem megalapozottak, vagy olyanok, amelyeket a legtöbb gyermek az ő korában hasonló helyzetekben már meg tud oldani, miközben ő erre még nem képes, és ez a szorongás hosszabb ideje fennáll (legalább 3 hónap), akkor komolyan foglalkozni kell a problémájával.

Arra is figyeljünk, mekkora jelentőséget tulajdonítunk gyermekünk félelmének.

A gyermeket az előtte álló feladat megoldásában jelentősen hátráltathatjuk, ha már előre túlságosan felnagyítjuk. De a helyzet elbagatellizálása sem válik előnyére. A legjobb először együtt megbeszélni az adott helyzetet, és a szorongásait.

Itt 10 további stratégiáról olvashatsz, hogyan segíthetsz szorongó gyermekednek megbirkózni a kihívásokkal.

Hogyan oldhatja meg a gyermek a saját enyhébb szorongását a szülővel közösen?

Hogyan beszélgessetek a gyermek számára kritikus helyzetekről?

Érdemes először megismerni a gyermek álláspontját:

  • Mit érez egy ilyen helyzetben?
  • Szerinte mikor, milyen körülmények között alakulhatott ki a szorongása? (Ez fontos információ lehet a szülő számára.)
  • Hogyan próbálta eddig a gyermek oldani a szorongását?

Ezekhez a kérdésekhez szükség van a nyitottságodra, kíváncsiságodra, érdeklődésedre.

A beszélgetés során a saját véleményed hangoztatása helyett bátorító, biztató kérdésekkel tudhatsz meg minél többet az ő helyzetéről.

Mit tehetsz, ha a gyermeked szorong? Hogyan lehet oldani a gyerekek szorongását?

Ezt követően dolgozzatok ki együtt megoldást több lépésben.

A szorongó gyermek esetében csak kis célokat érdemes közösen kitűzni. Szüksége van olyan támogatásra, ami még nem terhes számára, hiszen pont az ellenkezőjét érnénk el azzal, ha állandóan a „nyakán lógnánk”.

Szülőként érdemes csak annyit elvárni a gyermektől, amire még képes.

Mikor érdemes a szorongás miatt szakembert keresni?

Abban az esetben, ha a gyermek szorongása:

  • hosszú ideje tart, több mint 3 hónapja és nem csökken,
  • vagy akadályozza az életvitelét, tanulását, társas kapcsolatait,
  • vagy az életének egyre több területén jelentkezik,
  • vagy a fizikai tünetek erősödnek (hányás, hasmenés, fejfájások, izzadás, tic, stb.),
  • vagy alvászavarok lépnek fel.

Itt nem tértünk ki részletesen a pánikbetegségre, kényszeres cselekvésre, kényszeres gondolatokra, és a poszttraumás stressz szindrómára.

Ezekben az esetekben mindig keress szakembert, mert az ilyen helyzetekben nincs mire várni!

A gyermek érdekében feltétlenül meg kell keresni a helyi Nevelési Tanácsadót is.

Hogyan oldja a gyermeked szorongását az EFT?

Csökkentsük gyermeked szorongását, mert van kiút!

A szorongás a gyermek bizonyos élethelyzeteire adott válasza.

Ezekben az élethelyzetekben olyan események történtek, melyeket nem volt képes feldolgozni. Mikor a gyermek az első eseményhez hasonló helyzetbe kerül, vagy rágondol a múltbéli eseményre, újra előjönnek a negatív érzések, és reakciók.

Az EFT (Érzelmi Felszabadítás Technikája) alkalmas arra, hogy a kellemetlen események, helyzetek feldolgozásával, a negatív érzések megszüntetésével hatékonyan oldja a feszültséget, félelmet, szorongást.

Az EFT-s foglakozások során a szorongó gyermek nyugodtabbá válik, kevésbé izgul, ellazul. Megszűnik a szégyenérzet, a „gombóc a torokban”, egyre inkább ki tudja pihenni magát, nyugodtabban alszik.

A gyermek a foglalkozások közben megtanulja az EFT alapjait, saját maga is képes lesz helytállni egy eddig kihívásokat jelentő helyzetben.

A gyermekünknek leginkább arra van szüksége, hogy úrrá legyen a saját félelmein, és ezt minél hamarabb megtapasztalja. Az EFT-vel mindez lehetséges.

Hasznos kérdések és válaszok

Mit nevezünk szorongásnak?

A szorongás az a normális válaszreakció, amit egy általunk érzékelt fenyegetésre adunk. A szorongás akkor tér el a normálistól, ha olyan helyzetekben fordul elő, amit az emberek többsége könnyedén megold. Tehát a szorongással akkor kell foglalkoznod, ha a többség jól kezeli az adott helyzetet, te kevésbé.

Milyen fajtái vannak a szorongásnak?

A szorongás  jelentkezhet önállóan, vagy egy másik probléma részeként (pl. betegség miatt kialakult szorongás).Főbb fajtái az általános szorongás, generalizált szorongás, pánikbetegség, poszttraumás stressz szindróma (PTSD), fóbiák, kényszerek.

Milyen tünetei vannak a gyerekek szorongásának?

  • A gyerek nem azt nyújtja az iskolában, ami a képességeihez, tudásához mérten tőle elvárható.
  • Fél barátkozni, nehezen teremt kapcsolatokat.
  • Fáradékony, nyűgös, sértődékeny, ingerlékeny.
  • Alvás zavarok jelentkeznek.
  • Stresszes helyzetektől megfutamodik.
  • Szomatizál (félelmek hatására testi tüneteket produkál).

Mikor kérj külső segítséget, ha szorong a gyermeked?

Ha a gyereked félelmei túlzottak, nem megalapozottak, a legtöbb gyermek az ő korában hasonló helyzeteket már meg tud oldani, miközben ő erre még nem képes. És ez a szorongás hosszabb ideje fennáll (legalább 3 hónap), akkor kérj külső segítséget gyermeked szorongásának oldásában.

Hogyan segíts a gyermekednek, ha szorong?

  • Beszélgess a számára félelmetes helyzetekről (mit érez, mióta tart ez a félelem?).
  • Légy nyitott, kíváncsi, kérdezz, ahelyett, hogy kijelentenél.
  • Dolgozzatok ki közösen több lépéses megoldásokat kis célok eléréséhez is.
  • A lépéseket ne te old meg helyette, csak támogasd őt a megoldáshoz.
  • Csak annyit vár el gyerekedtől, amire képes.

Jelentkezz Gyerek tanácsadásra, hogy közösen kidolgozzuk a legjobb megoldást!

Itt nemcsak a probléma megismerése, a közös célok felállítása történik meg, de személyes tapasztalatot szerzel a stresszkezelő módszerek alkalmazásában. Te és a gyermeked is megtanuljátok az EFT-t használni.

Legyünk együtt szemtanúi a gyermeked változásának!

Mennyire érzed boldognak magad? – teszt

Teszteld le a saját lelkiállapotod az egyéni boldogságteszt segítségével!

Mennyire vagy boldog a párkapcsolatodban? – teszt

Teszteld le a saját párkapcsolatod a párkapcsolati boldogságteszt segítségével!

Mennyire boldogok a gyerekeid? – teszt

Teszteld le a gyereked lelki állapotát a gyerek boldogságteszt segítségével!

Mekkora az összhang a családodban?

Teszteld le a családod lelki állapotát a családi boldogságteszt segítségével!

Lájkolj minket!

Stresszcsökkentő videóink

Nézd meg a Családbanutazunk Videó csatornáját is!

YouTube csatorna