Szorongás leküzdése gyermekemnél

Szerző:

Hogyan tudsz gyermekednek segíteni, hogy leküzdje a félelmeit, szorongását?

Gyermeked félénk, szorong? Vegyél részt szorongásának oldásában! Tudd meg mitől szoronganak a gyerekek? Használj 13 házilag alkalmazható szorongásoldó tippet!

Szorongás leküzdése gyermekemnél

Szorongó szülő szorongó gyerek?

A szorongó szülőknek sokkal gyakrabban szoronganak a gyermekeik is.

A szülők szorongása kihat a gyerekekre is, mert tudat alatt, segítő szándékkal átveszik a szüleik problémáját.

A szülők viszont a nagyobb tapasztalatuk révén képesek elsajátítani olyan technikákat, melyekkel segíteni tudnak a gyermekükön is.

Az alábbi technikák, ötletek ebben kívánnak segíteni. 

A gyermeki szorongás tünetei

  • A biztonság körül forgó folyamatos gondolatok, és erős félelmek.
  • Félelmek az iskolától és más, főleg új, ismeretlen helyektől.
  • Gyomorfájdalmak és más pszichoszomatikus tünetek (gyomorgörcs, hányinger, fejfájás, hasmenés).
  • Erős aggodalmak a mindennapi teendőktől.
  • Túlzott óvatosság.
  • Pánik, hiszti.
  • A gyermek képtelen megnyugodni, keze-lába jár, izzad.
  • Alvási problémák, rémálmok.
  • Félelmek az idegenekkel kommunikálástól.
  • Szociális interakciók kerülése.
  • Kevés barátja van a családon kívül.
  • Szorongás események előtt.
  • Aggodalmak a család, az iskola, a barátok miatt.
  • Ismétlődő, nem szándékos gondolatok, cselekedetek.
  • Félelmek a megszégyenüléstől, hibák elkövetésétől.
Szorongó gyerek

Mitől félnek, szoronganak a különböző korú gyerekek?

Az 5-6 évesek félelmei gyakran a sötéttől, magasságtól, valaminek az elvesztésétől való félelmekben jelentkeznek.

A 6-11 évesek inkább a betörőktől, villámlástól, repülőtől, haláltól félnek.

Mindkét korosztály gyakran fél szellemektől, különböző lényektől. Az ő világukban ezt is el kell fogadnunk. Nincs szomorúbb a gyermek számára, minthogy a félelmeiket nem értik meg, és kinevetik.

12 éves kor felett előjönnek a szociális félelmek. Mikor be akar illeszkedni, és fél, hogy visszautasítják. De jelen vannak a dolgozatoktól, feleléstől, párkapcsolat kezdeményezésétől való félelmek is. 

Lehetőségek, hogyan csökkentheted a gyermeked szorongását

Lehetőségek, hogyan csökkentheted a gyermeked szorongását

1. A gyermek félelmei

Ne becsüld le a gyermeked félelmeit. Az ő szempontjából nagyon is reális félelmei vannak.

Kerüljük az olyan mondatokat, hogy: „Ne butáskodj! Nincs is ott semmi!”

Ehelyett érdemes átkeretezni a mondottakat: „Megértem a félelmed. Nézd csak, mi milyen nyugodtak vagyunk! Hidd el, biztonságban vagy velünk!”

2. Beszélni a félelmekről

Már az is elég lehet a megnyugváshoz, ha a gyermek képes beszélni a félelmeiről.

Tanítsd meg neki, hogy megfogalmazza a félelmeit!

Erre a legjobb példa, ha te is mersz beszélni az érzéseidről. Anélkül persze, hogy a gyermeked közben megterhelnéd a saját problémáiddal, félelmeiddel.

3. Skálázzátok be a félelmét!

A félelem „mérhetősége” már sok gyereknek okozott meglepetést.

Mert rájött, hogy az a nagy félelem valójában nem is olyan nagy. Lehet, hogy csak 4-es erősségű egy 0-10-ig terjedő skálán.

A gyermeked képzeljen el egy skálát, melynek 0 pontja a félelem hiánya, és a 10-es a legerősebb félelem.

Válassza ki ezen a skálán, mennyire erős a félelme most. (És azt is megnézhetitek, mikor erősödik fel ez a félelem jobban. Azaz, milyen helyzetekre érdemes Neked is jobban odafigyelned a jövőben.)

A számolni nem tudó gyerekeknél a karjuk összecsukásával, kitárásával is kifejezésre lehet juttatni a félelem nagyságát.

4. Legyenek reális elvárásaid felé

Egy 5 éves nem kell, hogy falmászást tanuljon, és az esti filmre sincs szüksége. Ha új dolgot tanul, nem szükséges a tökéletességre törekedni.

A siker, a pozitív visszajelzés sokkal fontosabb.

5.     A félelmek leküzdése csak fokozatosan megy

A pillanatok alatt bekövetkező változások nagyon ritkák. Legyél türelmes, mikor a gyermeked régóta tartó szorongásaival foglalkoztok, és arra vársz, mikor engedi már el őket végre. 

Teszteld le mennyire boldog a gyereked!

6. Új dolgok kipróbálása

Új dolgokat a szorongó gyerekek nagyon nehezen próbálnak ki. Ezért fontos számukra a fokozatosság, erőltetés nélkül.

Ha a gyermeked izgul új helyeken, vagy társaságban, olyan helyet válasszunk, ahol kevesen vannak, és nyugodtan, a saját ütemében ki tudja próbálni az új tevékenységet.

7. Alternatívák felajánlása

Amennyiben a gyermek stresszel valami új dolog kipróbálása előtt, ajánljunk neki alternatív választási lehetőséget.

„Melyik csúszdán csússzunk le? Azon a piroson, vagy a kéken ott, messzebb?”

8. Pozitív visszajelzések a gyermek felé

„Jól csináltad! Észrevetted, hogy egyedül mentél ki WC-re a sötét szobán keresztül?”

9. Engedd a gyermekednek, hogy egyedül is kipróbálja magát

Néha meg akarjuk védeni, ezért állandóan ott vagyunk a nyomában. A kellő óvatosság nem árt, de amikor nem eshet komolyabb baja, hagyjuk próbálkozni (így tanult meg járni is, nem úgy, hogy állandóan megvédtük az eséstől).

10. Határok és szabályok

A gyermeknek a szabadság mellett szüksége van határokra is, mert ez ad neki biztonságot. Ezeket a határokat a szülőknek kell lefektetni.

Szorongás és félelem kialakulhat a gyermekekben a határok, szabályok hiánya miatt is, mert nem érzi biztonságban magát.

11. Add meg a gyermekednek az irányítás lehetőségét

A gyermek gyakran attól fél, hogy nem ő irányítja az eseményeket, amik vele történnek.

A legnagyobb félelmek egyike, ha nem tudjuk uralni, ami történik velünk.

Egy buli szervezése kapcsán jó, ha van egy kialakult terv, hogy senkit se érjen meglepetés, de hagyjunk esélyt a spontán kibontakozásnak is!

12. A saját félelmeink kezelése

A félelem ragadós!

Amitől anya, vagy apa is fél, attól a gyermek sem fogja biztonságban érezni magát.

Ha pedig a szülők és a gyerekek együtt „ülnek a gödörben”, akkor a gyermek teljesen elveszti a biztonságérzetét.

Például, ha az amúgy is szorongó gyermekünket a víziszonnyal rendelkező nagymama kíséri el az uszodába, nem biztos, hogy a gyerek önbizalma erősödni fog az úszással kapcsolatban.

13. EFT, mint szorongásoldó eszköz alkalmazása

Az EFT egy önállóan is alkalmazható stresszoldó szorongást csökkentő módszer. Már azzal is sokat segíthetsz, ha ismered az EFT (kopogtatós módszer) alapjait. Melyre az alábbiakban lehetőséged nyílik.

Hogyan oldható a szorongás nehéz helyzetekben?

Hogyan oldható a szorongás nehéz helyzetekben?

Teljes ellenállás esetén

Amennyiben a gyermek folyamatos félelmeket mutat, sír, sok mindent visszautasít, keress szakembert, hogy közösen oldják a félelmeket, mielőtt fóbia alakul ki, vagy generalizálódik (állandósul) a gyermekben a szorongás.

A fóbiák, félelmek oldása nagyon hatékony az EFT (Érzelmi Felszabadítás Technikája) segítségével. Érdemes megismerkedni vele!

Tudj meg többet!

Szorong a gyermekem, aggódom érte

Az önbecsülés hiányának 5 biztos jele

A serdülőkori önismeret, és önértékelés

Önbizalomhiány serdülőkorban

Félénk, önbizalom hiányos a gyermeked?

Önismereti fogalmak, az önismeret fejlődése

Gyermeked gyakran fél, szorong valamitől?

Úgy érzed, hogy gyermeked túlzottan fél, szorong? Ez kihat a viselkedésére, a tanulására? Érdemes időben kezelni a helyzetet!

Jelentkezz Gyerek tanácsadásra, hogy közösen kidolgozzuk a legjobb megoldást!

Itt nemcsak a probléma megismerése, a közös célok felállítása történik meg, de személyes tapasztalatot szerzel a stresszkezelő módszerek alkalmazásában. Te és a gyermeked is megtanuljátok az EFT-t használni.

Legyünk együtt szemtanúi a gyermeked változásának!

Mennyire érzed boldognak magad? – teszt

Teszteld le a saját lelkiállapotod az egyéni boldogságteszt segítségével!

Mennyire vagy boldog a párkapcsolatodban? – teszt

Teszteld le a saját párkapcsolatod a párkapcsolati boldogságteszt segítségével!

Mennyire boldogok a gyerekeid? – teszt

Teszteld le a gyereked lelki állapotát a gyerek boldogságteszt segítségével!

Mekkora az összhang a családodban?

Teszteld le a családod lelki állapotát a családi boldogságteszt segítségével!

Lájkolj minket!

Stresszcsökkentő videóink

Nézd meg a Családbanutazunk Videó csatornáját is!

YouTube csatorna