A tanulás értelme és az eredményes tanulás közötti összefüggés

Szerző: Takács Péter

Hogyan segítsek gyermekemnek megtalálni a tanulás értelmét?

A tanulás akkor eredményes, ha a gyermek tudása, képességei és környezeti feltételei egyaránt optimálisak. A legtöbb gyereknek jók a képességei, a tudásával mégsincs összhangban. Az összhang visszaállításában előrelépés az EFT.

Tartalomjegyzék

[lwptoc]

Az eredményes tanulás

Sok dolog járulhatott hozzá, hogy megszűnt az összhang a gyermek képességei és tudása között. A legfőbb ok valószínűleg az, hogy a gyermekek értékrendje jelentősen megváltozott.

Miért mások a mai gyerekek?

A mai gyerekek gyakran nem figyelnek, nem köti le őket a tanulás, a képességeik csak szunnyadnak bennük. Vagy a környezetük nem teszi lehetővé számukra a megfelelő alapfeltételeket a tanuláshoz. Ez régen sem volt másképp, akkor is akadtak problémák.

Mégis mi változott? Miért nem tud a gyerek jobban, eredményesebben tanulni?

A gyerekeknek és a szülőknek egyaránt megváltozott az időhöz való viszonyulásuk. Emiatt kevésbé figyelünk magunkra és a környezetünkre. Sokkal több jelenleg a stressz, mint néhány évtizede volt.

Ez pedig viszi az energiánkat, fáradékonyabbak vagyunk.

A gyerekeknek is nehezebb a feladatuk, ők is felgyorsulva élnek. Hamarabb találkoznak problémákkal, több dolog okoz nekik lelki kihívást (tanulási nehézségek, állandó rohanás, családi problémák).

A gyerekek nincsenek kellően felvértezve, hogy megfeleljenek a környezetük, és a maguk által támasztott elvárásoknak.

A tanulási és viselkedési problémákkal küzdő gyermekek közel 80%-a kifejezetten érzékeny a világ, és a család problémáira. Mikor úgy érzik, hogy nem tudják kezelni a stresszes helyzeteket, „kivonulnak”.

Ez megnyilvánulhat abban is, hogy már nem tudnak eredményesen tanulni, mert nincs kedvük hozzá. Ilyenkor nem lehet rávenni őket a tanulásra semmilyen eszközzel.

De gyakran azért nincs kedvük tanulni, azért nem érdekli őket, és utálják, mert szerintük nincs értelme az egésznek.

Hogyan segítsek gyermekemnek megtalálni a tanulás értelmét?

Hogyan mutassam meg mégis a tanulás értelmét?

A tanulás értelmének magyarázatát ilyen helyzetben érdemes messzebbről kezdeni.

Fontos először „életkedvet önteni” a gyerekbe.

Csak ezután lehet a tanulás értelmét megtalálni, mert így könnyebb megtalálni a belső motivációt is (ez minden gyereknél más lesz).

Az élet értelme

Az élet értelme: a saját személyes boldogságunk keresése és megtalálása, folyamatos fejlődés testi, lelki és szellemi szinten.

Ezt példákkal, mesékkel, játékos formában könnyebb elmagyarázni.

Azért jó, ha erről beszélünk először, hogy a nagyobb képet lássák: miért vannak itt, miért születtek, és hogyan fogják ők megtalálni a személyes boldogságukat (a tanulás ennek csak egy eszköze).

Minél több választási lehetőségünk van annál jobb. A választási lehetőségeinket mi találjuk meg életünk során. Ebben a legjobban a támogató hiedelmeink és a biztonságos, szeretetteljes családi háttér fog segíteni ideális esetben.

Viszont mindenkinek vannak korlátozó hiedelmei is, ez alól a gyerekek sem kivételek.

A korlátozó hiedelmek azok, amelyek megakadályozzák az embert a céljai elérésében. Pl.: „Értéktelen vagyok!”

A legtöbb amit tehetünk a gyerekünkért, hogy segítünk neki feloldani a blokkokat, korlátozó hiedelmeket. Mikor ez sikerül, a gyermek életkedve visszatér, és rá fog jönni, hogy a tanulásnak is van értelme. 

Teszteld le mennyire boldog a gyereked!

A tanulás értelme

A tanulás értelme egy olyan alaptudás megszerzése, melynek segítségével a gyermek képes lesz dönteni a saját sorsáról.

A saját értékei, támogató hiedelmei, tárgyi tudása és tapasztalata révén találja meg a helyét az életben. Minél több tudással rendelkezik, annál több lehetőség közül választhat.

A tanulás értelme tehát jóval több, mint a tananyag bebiflázása.

A tanulás a folyamatos tapasztalatszerzésről szól. Egyfajta kíváncsiságot jelent az élet dolgai iránt.

 

A tanulás értelme

Melyik gyermek nem kíváncsi eredetileg?

A gyermekek világa

Ha megkérdezzük a gyerekeket, hogy miért tanulnak, a válasz mégis valami ilyesmi:

„Hogy okos legyek!” „Hogy legyen állásom!”, „Mert muszáj!”. Ehhez hozzájárul az is, amit a gyermek maga körül tapasztal. A szülők sokat dolgoznak, fáradtak, idegesek, de van állásuk!

Sok gyermek azonban gyermek szeretne maradni, élvezni az életet, nem akar a felnőtt világgal törődni. És minél többet tanul, annál közelebb kerül a felnőttek világához. A szülő jót akar azzal, hogy a gyermeke vigye valamire. A gyermek azonban életkorától függően még nem ezt akarja. Az egyet-nem-értése lehet tudatos, és teljesen tudattalan is.

Sok esetben a gyermekek nincsenek tisztában azzal, hogy miért tanulnak, hogy mi értelme van ennek az egésznek.

Ezért érdemes tudatosítani és megmutatni az örömöt is, melyet a tudás nyújthat nekik.

Ez akkor lehet a leghatékonyabb, ha a gyermek tapasztalja a szülői példát, miközben a szülőnek sikerül a tanulást játékos formában megszerettetni a gyermekével.

Miért nem tanul a gyermek?

A gyermekek pontosan értik és tudják, hogy ha nem tanulnak, mi lesz a következménye.

Mielőtt kétségbe esnénk, térjünk vissza a múltba:

Tekintsünk vissza saját általános iskolai osztályunkra. Akár az is eszünkbe juthat, hogy nem mindig az eminens tanuló állta meg a legjobban a helyét az életben. A rosszabb tanulók közül jó néhányan kiemelkedtek, „vitték valamire”. Ezek a fiúk és lányok azonban rendelkeztek célokkal, melyekért képesek voltak tenni.

A rossz tanulmányi eredmény nem minden esetben határozza meg a gyerek sorsát.

A céltalanság, a belső világ rendezetlensége viszont komolyan befolyásolja a későbbi életét.

Az olyan helyzetekben, mikor a gyermek kiskorától fogva tudja, mit akar, és lépéseket tesz érte, a szülő egyszerű helyzetben van.

Komolyabb problémák akkor merülnek fel, ha a gyerek nem tanul, és nincs is semmi célja.

 

Miért nem tanul a gyermek?

Ez állítja a szülőt a legkeményebb kihívások elé.

Jó eséllyel már túl vagy az ésszerű magyarázatokon, veszekedéseken, tiltásokon, az eredmény mégis kicsi, vagy semmi, mert a gyerek nem akarja a saját negatív érzéseit elengedni.

Továbbra is utálja az iskolát, a tanárát, tudat alatt bünteti a szüleit, vagy saját magát. És ez olyan mértékben visszafogja őt, hogy a szülő gyakorlatilag már tehetetlen.

Okok, ami miatt nem érdekli a tanulás

  • Hiányzik az otthonról hozott feladattudat, a „Saját magamért teszem! állapot”.
  • „Szüleim hiába tanultak, mégsem boldogok / mégsem vitték semmire / nem keresnek eleget / szegények!”
  • Más, súlyosabb gondok elterelik a figyelmét (családi, iskolai kudarcok, szerelmi csalódások).
  • Baráti társaság hatása.
  • Tanárokkal, osztálytársakkal szemben érzett harag, düh, szégyen.

Jó, ha minél hamarabb észreveszed az árulkodó jeleket, és közösen megtaláljátok a probléma valódi gyökerét.

Mikor már mindent megpróbáltál…

Bármennyire is megpróbáltál már mindent, és tetted ezt a legnagyobb szeretettel, törődéssel, előfordulnak olyan helyzetek, mikor nincs előrelépés. A gyerek rosszul tanul, bukás, pótvizsga, évismétlés a vége.

Ilyenkor komoly előrelépés, ha felismered, hogy pillanatnyilag nem tudsz mit tenni. A jelenlegi eszköztárad nem elég, hogy segíts rajta. Ennek felismerése nehéz, viszont fontos és hasznos, hogy a gyerek szülő viszony ne mérgesedjen tovább feleslegesen.

Vonj be külső segítséget!

Pedagógus bevonása

Első lépésként egy tapasztalt és a szakmájának élő pedagógus jó eséllyel felkeltheti a gyermekben a tanulás iránti vágyat.

Nem biztos, hogy a klasszikus magántanári szerepre van szükség, hanem arra, hogy a pedagógussal közösen elérd, hogy a gyerek szeme „felcsillanjon”.

Az ilyen foglakozások szóljanak inkább a gyermek világát építő történetekről, magánjellegű dolgokról. Amit meg tud osztani a pedagógussal, és közösen tudnak rá megoldást találni.

Az EFT a megoldás, ha már semmi nem működik

Amennyiben ez sem használ, akkor a mélyben meghúzódó okokat kell megtalálni:

  • miért nincs célja,
  • miért nem látja a tanulás értelmét.

Akkor fog változni, ha már nem tartja vissza az a hiedelem, hogy ő nem képes a pozitív változásra.

Ezért az EFT (Érzelmi Felszabadítás Technikája) módszer megismerése elengedhetetlen.

A segítségével a tanácsadások alatt sorra oldódnak azok a hiedelmek, rossz érzések, félelmek, melyek eddig gátolták.

Az EFT ismeretével és gyakorlásával a gyermek saját maga fogja kitalálni a saját megoldását

Miért fontos ez?

A kamaszok a gyermekkor és a felnőttkor határán nem szívesen fogadnak el tanácsokat, szeretik kipróbálni magukat és megtalálni a saját útjukat.

Az EFT –t alkalmazva pont ez az útkeresési idő rövidül le, és végül képes lesz a legjobb lehetőséget választani.

Mikor próbáljátok ki ezt a lehetőséget, hogy új és pozitív változásokat hozzon az életetekbe?

Hasznos kérdések és válaszok

Nem tanul a gyerek, mindent megpróbáltam, mit tegyek?

Biztos vagyok benne, hogy mindent megtettél, ami tőled tellett. Képzeletben lépj hátra, engedd el, mert ha továbbra is csak tolod neki a tanulás fontosságát, csak lezár. A kapcsolatotokra figyelj elsődlegesen, mert ez a kölcsönös bizalom alapja.

A gyerek csak nevet, amikor a tanulás értelméről beszélek, mit tegyek?

Ne papolj tovább. A nevetés egy hárítás. Ő is tudja, hogy fontos a tanulás. Ő most az iskolai tanulást bojkottálja. Derítsd ki, hogy mi érdekli a sulin kívül, és addig menj, amíg valamiben ő lesz a motivált. Emellett mutass neki példát: Tanulj, képezd magad!

Jó esze van a gyerekemnek, mégsem tanul, félek, hogy elkallódik, mit tegyek?

Végig hinned kell abban, hogy a gyerek kijön ebből a fásultságból. Az iskolai tanuláson kívül is sok mindent meg lehet tanulni. Pl: barkácsolás, programozás, vállalkozás, művészet, állatokkal való bánásmód. Figyeld meg, hogy mi tölti fel a gyereket lelkileg, és arra koncentráljatok.

A gyerek csak annyit teljesít az iskolában, hogy meg ne bukjon, mi lesz így belőle?

Ehhez az ő részéről már ész kell, és kellő bátorság. Hagyd a negatív kritikát. Higgy benne, hogy be fog érni. A középiskolás fiúk többsége 11-12-re elkezd tanulni.

A gyerek nem tanul, nem motivált. Ha ez így megy tovább, nem lesz szakmája, és még a végén én fogom eltartani?

Azzal minden gyereknek tisztában kell lennie, hogy az életéért ő vállalja a felelősséget. Te a szeretetet, és a biztonságot adod, vagyis mindent megtettél, és ő mégsem tesz magáért, az már az ő döntése. Ha mégis kimented minden helyzetből, akkor ne csodálkozz, ha 30 évesen még a nyakadon fog élni.

Jelentkezz Gyerek tanácsadásra, hogy közösen kidolgozzuk a legjobb megoldást!

Itt nemcsak a probléma megismerése, a közös célok felállítása történik meg, de személyes tapasztalatot szerzel a stresszkezelő módszerek alkalmazásában. Te és a gyermeked is megtanuljátok az EFT-t használni.

Legyünk együtt szemtanúi a gyermeked változásának!

Feliratkozó

18 000 Ft / alkalom, 4 alkalmas bérlet: 64 000 Ft

22 000 Ft / alkalom, 4 alkalmas bérlet: 80 000 Ft