Stressz és az egészség

Szerző:

Hogyan hat a stressz az egészségünkre?

A stressz egyszerre van jelen a fejünkben, a gyomrunkban, a szívünkben. A stressz kihat az összes sejtünkre. Mit tehetünk a stresszcsökkentés érdekében?

Stressz és az egészség

A stressz kémiája, és tünetei

Stresszes helyzetben a testünk számos olyan vegyi anyagot termel, mint például a kortizol, ami a gyors stresszreakcióhoz szükséges, de közben az immunrendszerünket gyengíti.

Minél több kortizolt termel a szervezetünk, a védelmi rendszerünk annál gyengébb lesz, és fogékonyabbá válunk a különböző betegségekre.

Ha egy napig stressznek vagyunk kitéve, még nem jelenti azt, hogy azonnal megfázunk.

Viszont, ha a stressz állandósul az életünkben, krónikussá válik, és emiatt a szervezet nem bontja le a kortizolt, az szép lassan felőrli a védelmi vonalainkat, az immunrendszerünk tartósan nem képes a védekezésre, ezért megnő a valószínűsége, hogy megbetegszünk.

A stressz kémiája, és tünetei

Fejfájás, migrén, alvási problémák, hátfájdalmak, viszkető bőr, kimerültség, hízás vagy fogyás, izzadás, ingerlékenység, depresszió, szorongás, hangulatváltozás, mellkasi nyomás, aggodalmak, gyomorfájdalmak, gyomorfekély, magas vérnyomás, csak hogy a stressz néhány komoly tünetét említsük.

Ha megértjük, hogy a stressz és a betegségeink összefüggnek, akkor fontossá válik számunkra, hogy csökkentsük a stresszt az életünkben.

Hogyan tartsd kontroll alatt a stresszt?

Általános javaslatok a stresszcsökkentésre

A stresszt megszüntetni nem lehet, egy alapszintű stresszre mindenkinek szüksége van. De hasznos, ha egészséges szinten tartjuk.

Előbb ismerjük fel a stressz jeleit, hogy utána hatékonyan csökkenthessük például a következő tevékenységekkel:

  • Mozgás, torna, tánc, nevetés, mindezek hatására a szervezet endorfint termel, mely stresszcsökkentő hatással bír.
  • Egészséges ételek, kevesebb kávé, alkohol.
  • Kapcsolataink ápolása, családdal, barátokkal.
  • Hobbi, kikapcsolódás, pihenés, elegendő alvás.
  • Relaxációs technikák, meditáció.
  • Tudjuk, hol a határ a munkában, és tartsuk is be.
  • Tanuljunk valami újat, ami érdekel minket.
  • Légzés technikák. A stressz hatására a légzés felületessé válik. Koncentráljunk a hasunkra, és képzeljük el, hogy a levegő beáramlik egészen a hasunkig, feltölti a tüdőnk minden egyes kicsiny részét. Majd lélegezzünk ki, és képzeljük el, hogy a szervezetünk kiüríti azt, amire nincs szüksége.

Stresszcsökkentés, ahogy Neked is működni fog

Az általános javaslatokkal lehet, hogy már eddig is tisztában voltál. Talán alkalmaztál/alkalmazol is egy jó párat belőlük.

De vannak helyzetek, amikor nem tudunk nyugodtak maradni. Egyszerűen nem megy.

Én például mielőtt megismertem azt a technikát, mellyel hatékonyan tudom kezelni a stresszt, a körülöttem élőknek nem volt egyszerű mellettem. Állandóan stresszeltem, és ideges voltam.

Egy stresszmérő készülékkel megmértük az akkori stressz szintemet: 97%-os volt. A szívem állapota 2,2-t mutatott a maximum 5-ös értékhez képest. A stresszmérő készülék azt javasolta, azonnal keressek orvost.

Ezután elkezdtem alkalmazni magamon, és másokon is ezt a stresszcsökkentő technikát. A stressz szintem 29%-os lett, a szívérték 4,8. A változás engem is meglepett! A két mérés között 4 hónap telt el.

Az EFT-t (Érzelmi Felszabadítás Technikáját) szívből ajánlom Neked is. Rajtam kívül több ezer embernek segített már!

 

Mennyire érzed jól magad a bőrödben?

De hadd hívjam fel valamire a figyelmed!

Ha kipróbálod az EFT-t, el fogod veszíteni a következőket:

  • Idegesség, feszültség
  • Harag, düh, tehetetlenség
  • Kilátástalanság, reménytelenség.

A stressz és az egészség szorosabban összefügg, mint gondolnád!

Tegyünk együtt azért, hogy a stresszt hatékonyan tudd oldani, kezelni a mindennapokban!

Hasznos kérdések és válaszok

Minden stressz rossz, ami ellen küzdeni kell?

Nem. Mert olyan esetekben, amikor öröm ér, valami újat tanulsz, utazol, gyereked születik az szintén stressz, de olyan, ami előre visz, inspirál.

Hogyan lehet mérni a stresszt?

A stressz hatékony mérési módja a nyálból történő kortizol (stressz hormon) kimutatása. De az orvosok a vérből, vizeletből is meg tudják határozni a stressz szintet. A stressz mérésekor használt szubjektív önbecslő skálák, (Mennyire érzem magam most stresszesnek 0-5-ig?) szintén hasznosak az egyén stressz szintjének a meghatározására.

A betegségek a stressz következményei?

Igen. Bár a stressz okozta betegségek mértékéről még nincs egyetértés a kutatásokban, de egyre több betegségről mutatják ki, hogy stressz okozza. Ilyenek például asztma, emésztési problémák, szív, és érrendszeri megbetegedések, egyes autoimmun betegségek.

Miért minden embernek más helyen jön ki a stressz okozta megbetegedés?

A lélek és a test összefügg, egyik se működik önállóan. Ha a lelked nincs rendben, akkor a tested erre reagálni fog. Mivel gondolkodásmódunk, problémáink minden embernél mások, ezért ugyanaz a probléma is más módon jelentkezik minden embernél. Ugye ismerős az a mondás, hogy: „Lelkére veszi a problémát”?

Vannak e fokozatok a stressz okozta megbetegedések mértékében?

Igen. Először jelentkeznek a pillanatnyi rossz érzéseink, majd a problémák megoldatlansága miatt egyre erősödnek a szervezet válaszai is. Úgy mint fizikai fájdalmak, kisebb betegségek, akut megbetegedések, krónikus betegségek, rák, autoimmun betegségek.

Ha én teljesen egészséges vagyok, akkor ez azt jelenti, hogy nem vagyok stresszes?

Az, hogy a szervezetedben nem jelentkeztek még egészségügyi problémák az nem jelenti azt, hogy nincs benned stressz. Csak azt jelenti, hogy a stressz szinted mértéke még olyan, hogy az nem okozott benned betegségeket.

Mi az első lépés, ha tudom, hogy a stressz okozta az egészségem romlását?

Maradj tudatos, és keresd meg, hogy az adott betegségnek mi lehet a lelki oka? Ha fogalmad sincs, csendesedj el, fordulj befelé, és megjön a válasz.

Kérj időpontot Felnőtt tanácsadásra!

Választ, megoldást, kiutat keresel? A jelenlegi helyzetből nem tudod merre tovább szülőként, társként? Tanácstalan vagy?

Jelentkezz Felnőtt tanácsadásra!

Mennyire érzed boldognak magad? – teszt

Teszteld le a saját lelkiállapotod az egyéni boldogságteszt segítségével!

Mennyire vagy boldog a párkapcsolatodban? – teszt

Teszteld le a saját párkapcsolatod a párkapcsolati boldogságteszt segítségével!

Mennyire boldogok a gyerekeid? – teszt

Teszteld le a gyereked lelki állapotát a gyerek boldogságteszt segítségével!

Mekkora az összhang a családodban?

Teszteld le a családod lelki állapotát a családi boldogságteszt segítségével!

Lájkolj minket!

Stresszcsökkentő videóink

Nézd meg a Családbanutazunk Videó csatornáját is!

YouTube csatorna