Büntessem, vagy motiváljam a gyermekem?

Szerző:

Gyermeknevelési szabályok, és következményeik. Miért szükséges a motiváció?

Helyén való-e a büntetés? Eszközt szeretnél a kezedbe, hogy a gyermekedet képes legyél végre motiválni? Büntetés és / vagy motiváció, melyik a hatékonyabb és miért?
Büntessem, vagy motiváljam a gyermekem?

A gyermeknevelési szabályok szükségessége

A szabályok segítségével a gyermekek és a szülők egyaránt biztonságos légkörben érezhetik magukat. A szabályokat a számunkra fontos értékrendek alapján állítsuk fel, amelyeket a gyermekeinknek is szeretnénk átadni.
  • A szabályok legyenek igazságosak, érthetőek.
  • Azok betartását érdemes jutalmazni, a megszegését pedig következményekkel társítani.
  • A szabályokat fogalmazzuk meg előre és tudassuk a gyermekeinkkel.
  • A fölállított szabályokban legyen egyetértés a szülők között. Különben a gyermek okos, és gyorsan megtalálja a kiskapukat.

A büntetés

Mi a büntetés?

Az a tanulási folyamat, amely során egy bizonyos viselkedésforma megjelenési valószínűsége lecsökken. Azt várjuk a büntetés hatására, hogy a cselekedet vagy ne következzen be, vagy más módon viselkedjen a gyermekünk.

A büntetés eredményessége

Ez sok mindentől függ. Ha a büntetést a cselekedet megkezdésekor alkalmazzuk, hatékonyabb, mint a végén. Az olyan büntetés, mely a cselekedettől időben elkülönül, értelmetlen, mert a gyermek nem tudja összekapcsolni a kettőt. Például: „Majd ha hazaérünk, meglátod, mit kapsz!” Ha túlzottan erős a büntetés, ellenérzést vált ki a gyermekből. A következetesség egy másik fontos tényező. Ha egyes esetekben ugyanazért jár büntetés, amiért máskor nem, akkor az teljesen kiszámíthatatlan a gyermek számára. A büntető személyhez fűződő kapcsolat szintén fontos. Minél közelebb áll az adott személy a gyermekhez, a büntetésnek annál nagyobb a súlya.
A büntetés eredményessége

Büntetés vagy következmény?

Büntetés helyett vezesd be a következmény fogalmát!

A következményeket előre, egységes módon tisztázzuk. Először a szülők egymás között, aztán a gyerekkel. Ha eldöntöttük a következményeket, a szabályok megszegése esetén következetesen alkalmazzuk. A következmények nem az elrettentést, a megfélemlítést szolgálják, sokkal inkább az együttélés általános feltételeit segítenek betartani. Ezzel szemben a büntetésnél utólag történik a visszajelzés, hogy a cselekedet ne, vagy másképp történjen meg. Amikor a gyermek hazahoz egy osztályfőnökit, akkor azt mondjuk: „Egy hétig ugrott a zsebpénz!” A következmény előre tisztázott, mindenki által elfogadott: „Hazajöttél egy intővel, ennek az a következménye, hogy egy hétig nem kapsz zsebpénzt! Ugye emlékszel, mikor ebben megállapodtunk?” A leghatékonyabb, mikor a szabályok megszegése miatt a gyermeket megtanítjuk a felelősségvállalásra, és lehetőséget adunk neki arra, hogy kijavítsa a helyzetet. „Itt ez az intő, ebben az évben a harmadik. Ezért a zsebpénzed egy hónapra ugrott, ahogy megbeszéltük. Gondolkodj, hogy milyen lehetőséged van ezt kijavítani? Ha jól tudom, két hét múlva iskolai futóverseny. Mivel jól megy a tesi, akár ki is próbálhatnád magad! Amennyiben nincs panasz rád, és a következő havi magatartásod jobb lesz akkor a zsebpénzed újra jár. Megegyeztünk?”
Büntetés helyett vezesd be a következmény fogalmát!

A motiváció

A motiváció fogalma

A magatartás miértje. Minden cselekedetünk mögött ott van egy vagy több érzés, ami hajt minket, hogy véghezvigyük az adott cselekvést.

A hatékony motiváció lehetőségei

A belső motiváló erő az, amikor külső inspiráló eszközök nélkül is képesek vagyunk a feladatot végrehajtani, mert valami belső motor, lelkesedés, szenvedély hajt. A gyermeknek nem kell könyörögnünk, hogy focizzon egyet apával. A hatékony motiváló erő mögött pozitív érzelmek irányítják. A külső motiváló erő az, amikor külső eszközökkel érünk el eredményt, hogy valamilyen dolog, cselekedet megtörténjen. Ilyen a pénz, finom étel, valami következmény, büntetés, stb. Ez kevésbé hat, ráadásul sok esetben, ha nem is mindig, de szükségtelen.
A hatékony motiváció lehetőségei

Minél nagyobb a biztonság és nyugalom a családban, és így a gyermekben is, annál kevésbé van szükség külső motiváló erőre. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy egyáltalán nincs szükség rá!

Például egy tizenéves gyermeknek vannak olyan önállósági törekvései, tervei, melyek szükségessé teszik a zsebpénzt, még akkor is, ha egyébként minden rendben van vele lelkileg, és a tanulás terén is.

Alapgondolatként elfogadhatjuk, hogy mindkét motiváló erőre szükség van.

A nagy célok, álmok viszont csak a belső motiváló erő, hajtóerő segítségével érhetők el.

Gondoljunk csak Thomas Edisonra, aki 10 000 kísérlet után találta fel az izzólámpát. Volt olyan 4 éve, amikor 300 találmányt jelentett be, azaz ötnaponta egyet.

Teszteld le mennyire boldog a gyereked!

Hasznos kérdések és válaszok

Teljesen el vagyok akadva a gyerek motivációjában, semmi nem működik, mi a megoldás?

A gyerek motiválásának a két alappillére a saját magam hitelessége a gyerek szemében, illetve egy folyamatos útkeresés, hogy segíts neki megtalálni olyan dolgokat, amit szeret. A kettő együttes hatása jó eséllyel segíteni fog, hogy a gyereked belülről motivált legyen. Légy kitartó, higgy a gyerekedben.

A gyereket csak számítógépes játékidővel tudom motiválni, tudom, hogy ez hosszútávon nem jó, mit tegyek?

A számítógépes játékidő jutalomként kezelve az alsós korosztályú gyerekeknél még működik, a felsősöknél már komoly csörtékre számíthatsz, középiskolásoknál biztosan csődöt mond. Dolgozz a szülő gyerek kapcsolat megerősítésén, ismerd meg minél jobban őt, a motivációit. Jutalmak helyett ajánlj neki lehetőségeket, melyeket megismerhet, és ha kis lépésekben is, de elindulhat.

Ha a gyerek kiborít, akkor könnyen adok neki büntetést, majd megsajnálom, és engedek, hogyan legyek következetesebb?

Dolgozz azon, hogy kevésbé idegesítsen fel a gyerek. Ha ismét pöcköl, hasznos kivonulni a helyzetből fizikálisan (kimenni a szobából, elmenni sétálni), és akkor visszatérni, ha ura vagy a helyzetnek. Így nem tud kiborítani. A túlzó büntetések megelőzéseként, fixáljátok le előre a gyerek tetteinek következményeit. Így nincs félreértés, és mindenki számára kiszámíthatóvá válik a világ.

A párom engedékenyebb, és meg szabnám a határokat, de így nem vagyunk egységesek, mi a megoldás?

Soha ne a gyerek előtt vitasd meg a dolgokat. De beszéljétek meg azt, hogy őt mi motiválja abban, hogy enged a gyereknek? Ha végletes az álláspontotok, akkor közelítsétek egymáshoz, és állapodjatok meg egy mindkettőtök számára működő megoldásban, ami mellett tartsatok ki.

A gyerek szinte arra utazik, hogy kiborítson, mi ilyenkor a legjobb büntetés vagy következmény?

Nincs jó büntetés. Azt keresd, hogy mi a gyereked célja ezzel a viselkedéssel? Figyelemfelhívás? Feszültséglevezetés? Arra „tanít”, hogy ne legyél áldozat? Az okot „gyógyítsd” elsősorban. Mellette, állapodjatok meg előre a tettei következményében.

Keressük meg együtt, hogy milyen módon lehet a gyermeked motiválni!

A megfelelő motiváció minden emberi kapcsolatnak a kulcsa, a gyermeknevelésnek is.

Jelentkezz Gyerek tanácsadásra, hogy közösen kidolgozzuk a legjobb megoldást!

Itt nemcsak a probléma megismerése, a közös célok felállítása történik meg, de személyes tapasztalatot szerzel a stresszkezelő módszerek alkalmazásában. Te és a gyermeked is megtanuljátok az EFT-t használni.

Legyünk együtt szemtanúi a gyermeked változásának!

Mennyire érzed boldognak magad? – teszt

Teszteld le a saját lelkiállapotod az egyéni boldogságteszt segítségével!

Mennyire vagy boldog a párkapcsolatodban? – teszt

Teszteld le a saját párkapcsolatod a párkapcsolati boldogságteszt segítségével!

Mennyire boldogok a gyerekeid? – teszt

Teszteld le a gyereked lelki állapotát a gyerek boldogságteszt segítségével!

Mekkora az összhang a családodban?

Teszteld le a családod lelki állapotát a családi boldogságteszt segítségével!

Lájkolj minket!

Stresszcsökkentő videóink

Nézd meg a Családbanutazunk Videó csatornáját is!

YouTube csatorna